ST1:n Facebook-mainoksessa kehotetaan ajamaan autoa aina suurimmalla mahdollisella vaihteella. Kysyimme asiantuntijalta, onko tässä järkeä?
Vesalaisen vinkit taloudelliseen ajoon
- Ykkösvaihde on tarkoitettu liikkeellelähtöön. Isompaa silmään mahdollisimman pian!
- Käytä niin taajamassa kuin maantiellä ajaessasi suurinta mahdollista vaihdetta, jolla moottori käy kevyesti. (Tähän viitataan mainoksessa.)
- Pidä vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan.
- Katso kauas, jotta ehdit tekemään havainnot riittävän ajoissa.
- Nosta kaasu ylös ajoissa. Saavutat monta etua:
- Polttoaineen syöttö katkeaa eli auto ”rullaa” useimmissa tapauksissa nollakulutuksella eteenpäin.
- Saat hyödynnettyä jarrutusenergian talteenottoa. Talteen otettu energia hyödynnetään seuraavassa kiihdytyksessä kytkemällä laturi hetkellisesti pois toiminnasta. Latausvastuksen puuttuminen kiihdytystilanteessa parantaa suorituskykyä ja polttoainetaloutta.
- Säästät jarruja ja renkaita.
- Pysäköi niin, että pääset seuraavalla kerralla (kylmällä moottorilla) lähtemään liikkeelle etuperin.
- Vältä turhaa peruuttelua. Tämä onnistuu pysäköintialueella ajamalla ensimmäisen ruudun läpi suoraan jälkimmäiseen ruutuun.
MTV Autot -sivuston lukija lähestyi toimitustamme, koska oli huomannut ST1:n mainoksessa mielestään erikoisen ohjeistuksen: "Muistathan ajaa aina suurimmalla mahdollisella vaihteella?".
Mutta mitä tapahtuu, jos autolla jurnuttaa menemään suurinta mahdollista vaihdetta orjallisesti käyttäen?
– Mainoksessa on kyllä totuuden siemen, mutta se on myös erittäin helposti väärinymmärrettävissä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tietää.
Hän kertoo, että kiihdyttäminen tulee tehdä pienemmillä vaihteilla ja vasta, kun tavoitenopeus on saavutettu ja tarkoituksena on ajaa tasaista nopeutta, tulee heittää mahdollisimman suuri vaihde päälle.
– Tässä "mahdollisimman suuri" tarkoittaa vaihdetta, jolla moottori käy kevyesti. Liian suurella vaihteella moottori käy raskaasti ja täristää. Tällöin on vaara, että tärinä aiheuttaa vaurioita moottorille, sen oheislaitteille tai kiinnityspisteille ja voimansiirrolle. Kannattaa käyttää maalaisjärkeä ja kuunnella autoa, Vesalainen ohjeistaa.
ST1:n mainos on saanut aikaan vilkkaan keskustelun Facebook-julkaisun oheen.
Tässä mainos Facebookissa:
---
Esittelyssä Hjallis Harkimon luksus-BMW
1:27