Moni lähtee joulunviettoon pitkien matkojen taakse. Matkakuluille onkin syytä varata oma budjettinsa.
Veronpalautukset kilahtivat pankkitileille joulukuun alussa. Ajankohta on sinällään otollinen, koska joulunaikaan rahareikiä riittää ja varmasti iso osa veronpalautuksistakin hupenee joululahjoihin ja -ruokiin.
Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, miten joululiikenteessä voi säästää rahaa.
Hyvin huollettu auto on toimintavarma, turvallinen ja taloudellinen
Auto on syytä huoltaa säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan. Määräaikaishuolloissa huolehditaan, että auto on kaikin puolin kunnossa.
– Puhtaat suodattimet ja notkea moottoriöljy parantavat moottorin taloudellisuutta. Jarruhuollon yhteydessä jarrut puhdistetaan ja kriittiset osat notkistetaan. Likaiset jarrut saattavat jäädä laahaamaan jarrutuksen jälkeen. Laahaavat jarrut aiheuttavat ylimääräistä vastusta ajamiseen ja nostavat polttoaineenkulutusta, Vesalainen opastaa.
Kuormaa oikein
Usein pidemmälle matkalle lähdettäessä auto pakataan täyteen. Tällöin on huolehdittava, että matkatavarat ja joululahjat pakataan autoon niin, etteivät ne vaaranna autossa matkustavien turvallisuutta. Autoon pakattavien tavaroiden paikka on tavaratilassa – ei matkustamossa.
Mikäli auton oma tavaratila ei riitä, moni ottaa avuksi suksiboksin. Huomioi kuitenkin, että suksiboksi lisää aina auton ilmanvastusta ja polttoaineen kulutusta.
– Tavaroiden hajoaminen matkan aikana ei ole taloudellista. Pyri pakkaamaan, tukemaan ja sitomaan kuorma sekä tavaratilassa että boksissa niin, ettei näin pääse tapahtumaan, Vesalainen muistuttaa.
Tarkasta rengaspaineet
Autonvalmistaja on määritellyt oikeat rengaspaineet erikseen pienellä ja isommalla kuormalla ajoa varten. Jos auto pakataan täyteen ihmisiä ja tavaraa, on rengaspaineet syytä nostaa suuremman kuormituksen mukaisiksi.
Löydät oman autosi suosituspaineet käyttöohjekirjasta. Usein rengaspaineet on merkitty myös kuljettajan oven karmiin tai polttoaineen täyttöluukun sisäpuolelle. Autoliitto suosittelee käyttämään talvirenkaissa 0,2 baria autonvalmistajan suositusta korkeampia paineita.
– Liian alhaiset rengaspaineet aiheuttavat autoilijalle ylimääräisiä kustannuksia. Alhaisten paineiden vaikutuksesta renkaat kuluvat nopeammin ja rikkoontuvat herkemmin. Vajaapaineiset renkaat lisäävät vierintävastusta ja polttoaineenkulutusta. Myös auton hallinta on vajaapaineisilla renkailla ajettaessa hankalampaa, Vesalainen toteaa.
Suunnittele reitti
Huolellisella reitinsuunnittelulla voi säästää matkakuluissa. Kaikkein lyhin reitti ei aina ole taloudellisin. Ruuhkan aiheuttamat pysähdykset ja niitä seuraavat liikkeellelähdöt nostavat kulutusta yllättävän paljon.
Ajan tasalla oleva navigaattori tuo oman lisänsä taloudellisuuteen pitäen sinut suunnitellulla reitillä. Reitiltä eksyminen ja sille palaaminen nostavat aina kulutusta.
– Suunnittele ajoreitti ensin karttaa tai karttaohjelmaa apuna käyttäen. Varmista sen jälkeen, että navigaattori ajattaa sinut haluamaasi reittiä pitkin. Voit tehdä muutoksia navigaattorin ehdottamaan reittiin muuttamalla asetuksia tai syöttämällä välietappeja kartan avulla suunnittelemaltasi reitiltä, Vesalainen neuvoo.
Ajonopeus
Ajonopeuden kaksinkertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu. Näin myös polttoaineen kulutus kasvaa olennaisesti. Ruuhkaisessa joululiikenteessä kannattaakin karsia turhat ohitukset pois ja tyytyä ajamaan muun liikenteen rytmissä tasaisella nopeudella, pitäen neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan.
– Jonossa pomppiminen paitsi nostaa kulutusta myös puurouttaa liikennettä ja aiheuttaa turhia vaaratilanteita, Vesalainen muistuttaa.
Turvaväli
Kun turvaväliä edellä ajavaan on riittävästi, pystyy kuljettaja säätämään etäisyyden edellä ajavaan pelkän kaasun avulla. Näin vältytään turhilta jarrutuksilta. Jokainen jarrupolkimen painallus hukkaa olemassa olevaa liike-energiaa muuttaen sitä lämpöenergiaksi. Käytännössä tämä jarruissa muodostuva lämpöenergia joutuu harakoille eli sitä ei saada hyötykäyttöön.
Riittävän turvavälin ansiosta myös lasinpesunestettä kuluu vähemmän, renkaat kuluvat vähemmän eikä tuulilasiin tai maalipintaan tule kiveniskemiä.
– Taloudellista ajamista ei tulekaan ajatella pelkkänä alhaisena polttoaineen kulutuksena – säästöä syntyy muillakin sektoreilla, Vesalainen valistaa.
Hyödynnä liike-energiaa
Liikkeellelähtö ja kiihdyttäminen kuluttavat paljon polttoainetta. Oikealla toiminnalla kuljettaja voi vähentää liikkeellelähtöjen määrää ja vaikuttaa polttoaineen kulutukseen myös hidastettaessa ja kiihdytettäessä.
Kuljettajan on havainnoitava mahdollisimman pitkälle eteen. Mikäli tilanne näyttäisi edellyttävän nopeuden hiljentämistä tai jopa pysähtymistä, on siihen reagoitava ajoissa nostamalla kaasu ylös. Kun kaasupoljin on ylhäällä, vaihde päällä ja manuaalivaihteisessa autossa vielä kytkinkin ylhäällä, ei useimmat autot kuluta polttoainetta ollenkaan. Näin päästään ilmaiseksi eteenpäin ja parhaimmillaan vältetään hyvän ennakoinnin ansiosta pysähtyminen kokonaan.
Niin sanotuissa mikrohybrideissä eli START-STOP -automatiikalla varustetuissa autoissa myös laturi tehostaa lataustaan edellä kuvatussa tilanteessa. Tätä kutsutaan jarrutusenergian talteenotoksi. Talteen otettu energia hyödynnetään seuraavassa käynnistyksessä tai kiihdytyksessä. Koska akkuun on varastoitu ylimääräistä energiaa, kytkee automatiikka laturin pois toiminnasta seuraavaan kiihdytykseen. Latausvastuksen puuttuessa saadaan myös kiihdytys hoidettua taloudellisemmin.
Tankkaaminen
Joulukiireiden keskellä niinkin yksinkertainen asia kuin tankkaaminen saattaa unohtua. Polttoaineen loppumiset työllistävät Autoliiton tiepalvelua paljon. Ilmiö on jopa pahentunut ajotietokoneiden myötä. Autoilijat ajavat polttoainetankin entistä tyhjemmäksi, eivätkä aina huomaa, että ajonopeuden tai -olosuhteiden muuttuessa ajotietokoneen näyttämä kilometrimäärä saattaa muuttua hyvinkin radikaalisti ja nopeasti.
– Polttoaineen loppuminen tien päällä ei ainakaan lisää autoilun taloudellisuutta, vaan aiheuttaa aina ylimääräisiä kustannuksia, Vesalainen muistuttaa.
Joulutohinoiden keskellä on myös syytä olla huolellinen, ettei vahingossa tule tankanneeksi autoon väärää polttoainetta.
– Mikäli näin kuitenkin pääsee käymään, selviää pienimmillä vaurioilla ja kustannuksilla niin, ettei käännä virtaa päälle autoon. Virran kytkeminen käynnistää polttoaineen siirtopumpun, joka siirtää väärän polttoaineen syvemmälle polttoainejärjestelmään. Tällöin vauriot lisääntyvät ja korjaustyö hankaloituu, Vesalainen varoittaa.