Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, miten auton vauhtia kuuluu oikeaoppisesti hidastaa erilaisissa tilanteissa.
Moottorijarrutus kannattaa tehdä niin, että hyvissä ajoin nostaa kaasupolkimen ylös vaihteen ollessa päällä ja kytkinpolkimen ylhäällä. Mikäli kyseessä on automaattivaihteinen auto, nostetaan vain kaasu ylös.
Näin toimien polttoaineen syöttö katkeaa ja auto "rullaa" moottorijarrutuksella ilmaiseksi eteenpäin hyvinkin pitkiä matkoja. Tämä toimintatapa luonnollisesti edellyttää kuljettajalta hyvää ennakointi- ja liikenteenlukutaitoa. Lisäksi näin toimittaessa jarrutusenergian talteenotolla varustetuissa autoissa laturi tehostaa lataustaan hyödyntäen auton olemassa olevaa liike-energiaa.
– Tämä varautunut energia hyödynnetään seuraavassa kiihdytyksessä kytkemällä laturi kiihdytyksen ajaksi pois toiminnasta. Näin säästetään polttoainetta myös kiihdytettäessä, Vesalainen valistaa.
Vesalaisen mukaan osa kuljettajista tekee moottorijarrutuksen käyttämällä pieniä vaihteita suuressa nopeudessa. Näin toimien hidastuvuus on suurempi, mutta nollakulutus- ja latausjaksoista tulee lyhyempiä. Liike-energiaa siis menee hukkaan.
– Tämän toimintatavan kannattamattomuutta lisää myös se tosiasia, että jos energiaa ei hidastettaessa saada talteen riittävästi, ottaa laturi oman osansa moottorin voimantuotosta myös kiihdytyksessä, Vesalainen muistuttaa.