Uusiutuvien polttoaineiden osuus liikennepolttoaineista on nyt 16,5 prosenttia. Osuutta kasvatetaan vuosittain.
Hallitus lieventää tammikuun alusta lähtien vaatimusta siitä, kuinka suuren osuuden liikennepolttoaineista on oltava uusiutuvia polttoaineita, esimerkiksi biopolttoaineita.
Uusiutuvien polttoaineiden määrä on ollut 13,5 prosenttia liikennepolttoaineista. Hallitus laski jakeluvelvoitetta vuosina 2022 ja 2023, koska polttoaineiden hinnat kohosivat muun muassa Venäjän aloittaman sodan vuoksi. Polttoaineiden hintaan vaikuttavat muun muassa raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan muutokset.
Hallitus muutti vuosien 2025–2027 jakeluvelvoitetasoja niin, että ne ovat aiempaa alemmalla tasolla. Uudistuksen myötä jakeluvelvoitteen määrää nostetaan vuosina 2025–2027 kolme prosenttiyksikköä vuosittain, työ- ja elinkeinoministeriö kertoo. Tänä vuonna jakeluvelvoite on siis 16,5 prosenttia.
Ilman lievennystä jakeluvelvoite olisi ollut ministeriön mukaan menneenä vuonna 28 prosenttia ja noussut siitä vaiheittain 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä
– Nostamme nyt pitkäjänteisesti uusiutuvan polttoaineen osuutta. Vähennämme näin Suomen liikenteen riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Lisäksi kehitämme jakeluvelvoitelainsäädäntöä edelleen ottamalla käyttöön uuden joustomekanismin, jonka kautta voimme hyödyntää vaihtoehtoisia päästövähennystoimia, ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen sanoo tiedotteessa.
Uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen tavoitteena on vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä liikenteessä koko EU:n alueella.
Löpölaille kritiikkiä
Oppositiopuolue keskusta on kritisoinut bensapommiksi ja löpölaiksi nimittämäänsä muutosta. Kritiikin kohteena on ollut bensan hinnan ennakoitu nousu.
Tilastokeskus kertoi tiistaina, että polttonesteiden keskihinnat laskivat Suomessa menneenä vuonna. Dieselin verollinen keskihinta vuonna 2024 oli noin 1,80 euroa litralta ja bensiini 95:n vuosittainen keskihinta taas noin 1,80 euroa litralta.
Suomen Yrittäjien liikenne- ja kaupunkipolitiikan asiantuntija Sini Puntanen sanoi viestipalvelu X:ssä, että hintoja laski paitsi raakaöljyn hinta myös matalampi polttoainevero.
Hänen mukaansa jakeluvelvoitteen kasvu kuitenkin nostaa polttoaineiden hintoja alkavana vuonna. Dieselin hinta nousee arviolta kahdeksan senttiä litralta ja 95-bensiinin kaksi senttiä litralta.
Suomen ilmastopaneeli sanoi syksyllä julkaistussa tieliikenteen päästötoimia koskevassa raportissaan, että jakeluvelvoitteen loivennus paitsi kasvattaa päästöjä, myös hidastaa sähköautoihin siirtymistä.
Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.