Valtiovarainministeriö (VM) katsoo, että niin sanotun taakanjakosektorin kustannustehokkuuden näkökulmasta olisi perusteltua alentaa jakeluvelvoitetta tai seuraamusmaksuja tai molempia. Tämä käy ilmi MTV Uutisten saamasta 9.5. päivätystä dokumentista.
Hallitusneuvotteluissa on käsitelty jakeluvelvoitteen laiminlyönnin seuraamusmaksujen alentamista ja polttoaineveron keventämistä keinoina polttoaineen kuluttajahinnan nousun estämiseksi. Seuraamusmaksu, eräänlainen sakko, tulee polttoaineen jakelijoille, jos polttoaineessa ei ole jakeluvelvoitteen vaatimaa määrää uusiutuvaa polttoainetta.
VM katsoo, että kustannustehokkaampia toimia olisivat liikenne-, työkone- ja lämmityspolttoaineiden veronkorotusten lisäksi päästövähennykset maataloudessa, liikenteen sähköistämistä edistävät toimet sekä mahdollisesti taakanjakosektorin päästöyksiköiden hankkiminen muilta jäsenmailta.
Lue myös: Hallitusohjelma: Tämä aikataulusta ja sisällöstä tiedetään nyt
Näin ministeriö perustelee
Ministeriö kirjoittaa, että polttoaineista saatavia verotuloja voitaisiin lisätä niin, että jakeluvelvoitetta ja/tai sakkomaksuja alennetaan ja vastaavasti korotetaan polttoaineveroja. Näin kuluttajahinta pysyisi ennallaan.
Valtiovarainministeriö arvioi, että esimerkiksi liikenteen jakeluvelvoitteiden pitäminen ennallaan vuoteen 2027 asti ja biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen poistaminen vuoteen 2027 asti ja kompensoiminen veronkorotuksilla lisäisi verotuloja 700 - 1 000 miljoonaa euroa. Ministeriön arvion mukaan taakanjakosektorin vuosien 2024-2027 laskennalliset päästöt nousisivat kumulatiivisesti noin 7,5 Mt CO2-ekvivalenttia, mutta päästöt voisivat edelleen alittaa päästökiintiöt.
Lue myös: Yllätysennuste: Näin bensan hinnalle käy tänä kesänä
Lausunnon mukaan saman suuruiseen vaikutukseen voidaan päästä myös alentamalla velvoitetasojen sijasta seuraamusmaksuja tai porrastamalla seuraamusmaksuja esimerkiksi niin, että seuraamusmaksun taso alenee uusiutuvan osuuden kasvaessa.
Valtiovarainministeriö katsoo, että jakeluvelvoitteen nousua ei ole perusteltua kompensoida polttoaineiden verotusta keventämällä tai veronkorotuksista tinkimällä. Näkemystä perustellaan sillä, että polttoaineverotus on jakeluvelvoitetta kustannustehokkaampi keino vähentää taakanjakosektorin päästöjä. Tarjolla kerrotaan olevan myös muita jakeluvelvoitetta kustannustehokkaampia keinoja taakanjakosektorin päästöjen vähentämiseksi.