Sähköautoilu vaatii välillä suunnitelmallisuutta.
27 prosenttia autoilijoista siirtyisi käyttämään sähköautoa seuraavan viiden vuoden aikana, jos polttoaineen hinta tuplaantuisi.
Asia ilmenee vakuutusyhtiö Lähitapiolan teettämästä kyselystä.
Kyselyn mukaan 14 prosenttia vastaajista vaihtaisi sähköautoon jo 50 prosentin hinnannousun myötä.
Vastaajista kymmenen prosenttia sanoo siirtyvänsä todennäköisesti sähköautoon seuraavan kolmen vuoden aikana, vaikka polttoaineiden hinnat eivät nousisi.
Sitä vastoin 41 prosenttia ei siirtyisi käyttämään sähköautoa polttoaineen hinnasta riippumatta. Kantaansa asiaan ei osannut tai halunnut sanoa 20 prosenttia vastaajista.
Lue myös: Antti pettyi ostamaansa hybridiin ja teki rikosilmoituksen – käytettyjen autojen jättiliike kommentoi alaa: "Eihän meidän intressi ole..."
Taloudet ovat tiukilla
Lähitapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri arvioi tiedotteessa, että tulosteen taustalla on kotitalouksien tiukka taloustilanne. Tämän vuoksi autonhankintahinta korostuu.
Kysyttäessä 67 prosenttia suomalaisista piti korkeaa hankintahintaa esteenä sähköautojen yleistymiselle.
– Tilastokeskuksen mukaan suomalaiset käyttävät yksityisajoneuvojen polttoaineisiin ja voiteluöljyihin keskimäärin noin 1 500 euroa vuodessa eli 125 euroa kuukaudessa. Sen rinnalla sähköauton hankintahinta tuntuu tietysti suurelta, Alaviiri sanoo.
Hänen mukaansa kustannukset kannattaa kuitenkin aina laskea oman kulutuksen ja tarpeen mukaan.
– Esimerkiksi jos ostaa käytetyn sähköauton, jota lataa yösähköllä kotonaan, sähköauton kokonaiskustannukset voivat olla polttomoottoriautoa edullisemmat jo nykyisellä polttoaineen hinnalla.
Lue myös: Kolmannes autoilijoista ärsyyntyy tähän talviseen ilmiöön – löytyykö sinulta malttia?
Talvi ja toimintamatka
Suomen talviolosuhteet ja niiden vaikutus toimintamatkaan on yksi yleisimmistä esiin nousseista arvioiduista esteistä sähköautojen nykyistä nopeammalle yleistymiselle.
Ilmiötä pitää esteenä 59 prosenttia suomalaisista.
Sähköautoilijalta vaaditaan talviajossa tavallista enemmän suunnitelmallisuutta.
Lue myös: Paukkupakkanen yllätti tuoreen sähköautoilijan matkalla Tahkolle – näin ohjeistaa Autoliitto
Kylmällä säällä sähköauton toimintamatka voi lyhentyä 30–50 prosenttia. Myös latausaika pitenee.
– Matkan keskeytymisen pelkoa voi kuitenkin ehkäistä aika pitkälti jo sillä, että suunnittelee latauspaikat tavallista tiheämmin ja varaa aikatauluihin joustoa, Alaviiri kertoo.
Jos ajomatka on pitkä, järkevästi ajoitetut latauspysähdykset pitävät yllä myös kuljettajan vireyttä.
Lue myös: Ostaisitko sähköauton? Asiantuntija paljastaa nyrkkisäännön, joka helpottaa päätöksentekoa
Akkuvahinko käy kalliiksi?
Suomalaisista puolet nimesi sähköautojen nykyistä nopeamman yleistymisen esteeksi mahdolliset akkuvahingot ja niiden korkeat korjauskustannukset.
Alaviirin mukaan sähköautojen hintavat akkuvahingot ovat olleet paljon otsikoissa, vaikka todellisuudessa kyseiset vahingot ovat harvinaisia.
– On totta, että sähköautojen ajoakuston vaurioita voi olla kallista tai jopa mahdotonta korjata, mutta valtaosa sähköautojen vahingoista on pieniä parkkipaikka- ja peräänajovahinkoja, joiden korjauskustannuksissa ei ole eroa vastaavan ikäisiin ja vastaavasti varusteltuihin polttomoottoriautoihin verrattuna.
– Sähköautojen akkuteknologia on jo nyt osoittautunut luotettavaksi, mistä kertovat myös niiden pitkät akkutakuut. Ajoakuston korjausmahdollisuudet, varaosien saatavuus sekä korjausosaaminen myös kehittyvät koko ajan.
Lähitapiolan kyselyyn vastasi 1 047 ihmistä 24.10.–1.11.2024 välisenä aikana.
Katso myös: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen jakaa vinkkinsä lumikaaoksesta selviytymiseen
6:08Tiedätkö, miten toimia lumikaaoksessa?
Lue myös:
Tämä laite auttaa välttämään auton pakkasongelmia
Henriikan selviytyminen vakavasta kolarista oli hilkulla – näin hän juhlistaa "viiden sentin päivää"
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: Lähitapiola