Suomessa bensiinin ja dieselin pumppuhinnat ovat nousseet rajusti sen jälkeen, kun Venäjä helmikuun lopulla aloitti laajan hyökkäyssodan Ukrainassa.
Vielä vuoden alussa hinnat pyörivät alle kahdessa eurossa litralta, mutta perjantaina 95E-bensiinistä sai jo maksaa keskimäärin 2,52 euroa ja dieselistä 2,31 euroa litralta Polttoaine.net-sivuston tietojen mukaan.
Kesällä bensiini on tyypillisesti vielä kallistunut kysynnän kasvaessa. Energia-asioihin perehtynyt Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan professori Peter Lund jopa ennakoi Ylellä, että bensan hinta voi kohta alkaa kolmosella.
Lue myös: Katso lista: Suomi pitää EU:n kärkisijaa polttoaineiden hinnassa – osasyy piilee kilpailun puutteessa
Nordean ekonomisti Juho Kostiainen arvioi STT:lle, että bensan ja dieselin hinnat pysyvät lähikuukausina korkealla.
– Nousevatko tai laskevatko hinnat vähän nykyisestä, sitä on vaikea ennakoida. Mutta arvio on, että polttoaineiden hinnat pysyvät ainakin tämän vuoden melko korkealla tasolla. Voi sanoa, että yli kahdessa eurossa.
Myös dollarin vahvistuminen vaikuttaa
Polttoaineiden hintoja on puskenut ylöspäin ennen muuta raakaöljyn hinnan kohoaminen maailmanmarkkinoilla, kun länsimaat pyrkivät irtautumaan venäläisestä öljystä.
Brent-laadun raakaöljy maksoi perjantaina noin 120 dollaria barrelilta, kun hinta vuoden alussa oli noin 80 dollaria.
Öljyn hinnannousun ohella Kostiainen nostaa esiin muuta kaksi syytä bensan ja dieselin kallistumiseen.
Ensinnäkin dollarin kurssi on vahvistunut reippaasti euroon nähden. Öljykauppaa käydään dollareissa, joten öljyn hinta on noussut erityisen voimakkaasti euroissa laskettuna.
Toisena syynä on Kostiaisen mukaan ollut pula kapasiteetista polttoaineiden jalostuksessa. Osittain Venäjän pakotteiden vuoksi Euroopassa ei ole ollut tarpeeksi kapasiteettia, minkä seurauksena jalostusmarginaalit ovat nousseet.
Kostiainen odottaa, että raakaöljyn hinta pysyy jatkossakin verrattain korkealla eli noin sadassa tai yli sadassa dollarissa barrelilta.
Hän huomauttaa, että öljynviejämaiden järjestön Opecin kokouksesta ei tullut kuluneella viikolla tietoja niin suuresta tuotannon lisäyksestä, että öljyn hinta olisi erityisemmin reagoinut siihen.
– Näyttää siltä, että bensasta joutuu maksamaan korkeita hintoja ainakin tämän vuoden ja ehkä pitempäänkin.
Velvoitetta uusiutuvien osuudesta höllätään
Liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta ennakoi STT:lle, että bensiinin ja dieselin hinnat laskisivat pitkällä aikavälillä suunnilleen kahteen euroon litralta.
– Arvio on, että raakaöljyn hinnan pitäisi lähteä tasaantumaan sinne 100–110 dollariin barrelilta, kun muut öljyntuotantoalueet voivat lisätä tuotantoaan siten, että Venäjän öljyn puuttuminen markkinasta ei heiluttaisi hintaa niin paljon.
Kalenoja kuitenkin huomauttaa, että bensiinin ja dieselin pumppuhinnat eivät heilahtele suoraviivaisesti raakaöljyn hinnan mukaan. Osa Euroopan maista on lähtenyt laskemaan polttoaineveroa, ja Suomessa hallitus päätti polttoaineiden jakeluvelvoitteen alentamisesta väliaikaisesti tänä ja ensi vuonna.
Jakeluvelvoite tarkoittaa osuutta, joka myydystä polttoaineesta täytyy olla uusiutuvia. Jakeluvelvoitteen alentamisen pitäisi laskea etenkin dieselin hintaa.
– Arvelisin, että tässä kesän aikana, viimeistään syksyllä, sen pitäisi näkyä, Kalenoja sanoo.
Hallituksen arvion mukaan jakeluvelvoitteen alentaminen voisi tänä vuonna vaikuttaa dieselin pumppuhintaan noin 12 senttiä litralta tai enemmäkin. Kalenojan mukaan muutos vähentää hintapainetta myös bensiinin osalta.