Bensan kallistuminen ärsyttää: "Viisikymppiä meni ja tuli vajaa puoli tankkia" – näin asiantuntija selittää hinnannousua

Polttoaineet ovat kallistuneet selvästi viime kuukausina. Autoalan asiantuntija selittää ilmiötä maailmanmarkkinahintojen elpymisellä viime kevään koronakriisin jälkeen.

Polttoaineiden hinnat ovat nousseet Suomessa kymmeniä senttejä viime keväästä. Tilastokeskuksen mukaan esimerkiksi 95 E10-bensiinin keskihinta oli helmikuussa 1,55 euroa litralta, kun viime toukokuussa hinta oli 1,28 euroa. Myös dieselin litrahinta on noussut muutamalla kymmenellä sentillä. 

Autoalan Tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja ei kuitenkaan pidä hintojen nousua dramaattisena. Ennemminkin öljyn maailmanmarkkinoilla on palattu normaalille tasolle viimekeväisen ”koronakuopan” jälkeen.

– Varsinkin Aasiassa markkina on aika normaali ja talouskasvu ripeää. Teollinen tuotanto on ohittanut ja saanut kiinni tämän koronakuopan ja kysyntä on kasvussa. Silloin se raaka-aineen hinta palaa kysynnässä siihen missä se oli ennen ja jopa hieman kasvanut sen yli, Kalenoja sanoo.

Veronkorotus tuntuu viiveellä

Euromääräisesti ollaan kuitenkin vielä hieman vuosien 2018 ja 2019 hintatason alapuolella. Kalenoja arvioi, että kesään mennessä tilanne rauhoittuu eikä nykyinen kasvuvauhti tule jatkumaan. Suomessa polttoaineen hintaan vaikuttaa myös korkea verotus, jota kiristettiin entisestään viime elokuussa.

– Korotus jäi silloin ehkä vähän huomaamatta polttoaineiden hinnassa, koska se tapahtui hetkenä, jossa maailmanmarkkinahinnat olivat hyvin alhaiset ja se 6-7 sentin korotus tavallaan upposi sinne. Mutta kun maailmanmarkkinahinnat ovat lähteneet kasvuun, niin se veronkorotuskin tuntuu vasta tänä keväänä siinä markkinahinnassa, Kalenoja toteaa.

Helsingin Viikissä sijaitsevalla kylmäasemalla tankanneilla oli selkeä mielipide kysymykseen bensiinin hinnasta.

– No kyllähän se tuntuu aika korkealta. Viime kesään nähden noussut aika paljon. Aika hintavaa, sanoo Risto Happonen.

– Liian korkealla on, sanotaan suoraan. Että saisi olla halvempaa, toteaa puolestaan Pentti Ojonen.

– No, olen tuhat euroa kuussa tienaava eläkeläinen. Yritäpä arvata siitä. Nyt meni viiskymppiä ja tuli vähän vajaa puoli tankkia. Ja kun se kuluttaa sen 12 litraa satasella, niin ei sillä hirveästi ajella, sanoo pakettiautoaan tankannut Jukka Tirronen.

"Päästötavoitteet eivät vaadi veronkorotusta"

Hallitus on asettanut kunnianhimoiseksi tavoitteeksi, että Suomessa puolitetaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on herättänyt myös huolta polttoaineiden hintojen tuntuvista korotuksista. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan kovia hinnankorotuksia ei ole näköpiirissä ainakaan lyhyellä tähtäimellä. 

– Olemme tehneet myös omaa tiekarttaamme tavoitteeseen liittyen, ja sen mukaan ei tarvittaisi veronkorotuksia. Päästötavoitteet saavutettaisiin muilla keinoin, esimerkiksi autokantaa uudistamalla. Myös biokaasun jakeluvelvollisuuten liittyviä toimenpiteitä voitaisiin ottaa käyttöön. Monin keinoin voitaisiin välttää hintaohjaus siellä polttoaineverossa, sanoo Hanna Kalenoja.

Lue myös:

    Uusimmat