Äskettäin uutisoitiin, että 95-bensan hinta on noussut Suomessa kalleimmillaan kahteen euroon.
Liikenne- ja viestintäministeriössä puolestaan harkitaan biopolttoaineen osuuden lisäämistä liikenteen polttonesteissä jo sovitusta 30 prosentista 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Se todennäköisesti nostaisi osaltaan polttoaineiden hintaa.
Autoalan Keskusliiton liikenteen erityisasiantuntijan Hanna Kalenojan mukaan raakaöljyn hinta on tällä hetkellä vielä alempana kuin esimerkiksi 2010-luvun alussa. Toisaalta raakaöljyn hinta on korkeimmillaan sitten vuoden 2014. Yhden öljytynnyrin hinta ylsi vuonna 2013 110 dollariin. Tällä hetkellä sen hinta on 83 dollaria.
– Verotus on muuttunut ja biojakeluvelvoitteet nostavat vähän kalliimpien komponenttien hintaa polttoaineessa, hän sanoo.
– Bensiinissä Suomi on ollut historiallisesti Euroopan kovimpia verottajia. Dieselissä vähän alhaisempi ammattiliikenteen takia, koska on haluttu, ettei elinkeinoelämälle tulisi suuria kuljetuskustannusvaikutuksia verotuksen muutoksista, Kalenoja kertoo.
Lue myös: Ministeri Harakka haluaa lisää rahaa liikenteen päästövähennystoimiin: "Nyt on totuuden hetki, tähän tarvitaan myös rahaa"
Kun yleinen elintaso huomioidaan, niin Suomessa bensasta ei makseta eurooppalaisittain erityisen korkeaa hintaa. Iltalehti listasi neljänkymmenen Euroopan maan bensan hinnan, ja Suomessa bensa maksoi elintasoon suhteutettuna 18:sta eniten.
– Se on aivan totta. Pumppuhinnat tulisi suhteuttaa tulotasoon. Jos tulotaso on alempi, hinnat jäävät euromääräisesti alemmas. Mutta jos verrataan saman bkt:n kilpailijamaihin, niin kyllä me aika korkeaan tasoon noustaan. Vain Hollanti ja Ruotsi verottavat kireämmin polttoaineita näistä maista, Kalenoja sanoo.
"Hinta voi nousta edelleen"
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan ennustepäällikön Markku Lehmuksen mukaan bensan hinnan tulevaisuus näyttää edelleen varsin kalliilta.
Huomenta Suomi nähdään MTV3-kanavalla joka arkiaamu kello 6.25-9.30 välisenä aikana.
Viikonloppuisin Huomenta Suomi nähdään kello 9-12.
Ohjelma on katsottavissa myös MTV Katsomossa ja MTV Uutiset Livessä.
– Kysyntä on vahvaa. Näyttäisi siltä, että pahimmat huolet omikronin vaikutuksesta ovat jäämässä taakse. Kysynnän kasvu jatkunee voimakkaana ainakin tämän vuoden. Tarjonta taas on reagoinut hitaasti voimistuneeseen kysyntään, Lehmus katsoo.
Lue myös: Valtaosa jenkeistä sanoo sähköautoille ei – selitykset kuulostavat kumman tutuilta
Öljyn hinta reagoi herkästi siihen, mitä maailmalla tapahtuu, Lehmus muistuttaa. Tällä hetkellä bensan hintaa kirittää Ukrainan kriisi, jota on viime viikkoina yritetty selvittää vaihtelevilla kokoonpanoilla.
– Se (kriisi) on kärjistynyt ja nostanut jo nyt hintaa. Riskinä on, että kriisi eskaloituu ja se luo lisää jännitettä ja vaikuttaa ehkä tarjontaan negatiivisesti, jolloin hinta voi nousta edelleen, Lehmus arvioi.
Toisaalta jos tilanteeseen löydetään osapuolia tyydyttävä ratkaisu, niin Lehmuksen mielestä bensan hinta voi myös kääntyä laskuun.
– Toisaalta on ihan hyvät mahdollisuudet myös tuotannon eli tarjonnan reagointiin. Kun tarjontaa saadaan lisää, niin hintapainekin hellittää, Lehmus sanoo.
10:04