Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen listasi kolme ongelmaa, jotka saattavat askarruttaa suomalaisia etenkin talvikeleillä. Ota selvää, kuinka tulisi toimia esimerkiksi silloin, kun auton polttoaineen täyttöluukku on jäätynyt kiinni!
Ongelma: Auton polttoainejärjestelmä jäätyy
On tärkeää pitää mielessä, että dieselautossa on siirryttävä ajoissa käyttämään riittävästi pakkasta kestävää talvilaatua. Tällöin polttoainejärjestelmän jäätymisen todennäköisyys pienenee.
Auton polttoainejärjestelmän vaalimiseksi on hyvä pitää mielessä, että tankki tulisi pitää talvella mahdollisimman täynnä. Syy tähän on se, että tyhjään tankkiin vesi pääsee kondensoitumaan täyttä tankkia helpommin.
Ongelma: Auton akku tyhjenee
Ratkaisu: Autolla tulisi kovemmilla pakkasilla ajaa pari kertaa viikossa noin tunnin lenkki, jotta akku ehtisi latautua kunnolla. Mikäli käytössä on polttoainetoiminen lisälämmitin, on autolla ajettava aina selkeästi pidempään kuin sitä on lämmitetty. Moottorin esilämmitys helpottaa käynnistymistä ja säästää akkua.
Ongelma: Polttoaineen täyttöluukku jäätyy
Ratkaisu: Pakkaskeleillä polttoaineen täyttöluukun korkki saattaa aiheuttaa autoilijalle ylimääräistä päänvaivaa. Paras keino tämän ongelman välttämiseksi on tietenkin se, että auto tankataan ajoissa, mutta mikäli vahinko on jo päässyt sattumaan, kannattaa suunnata lähimpään parkkihalliin. Muun muassa ostoskeskusten parkkihalleissa on usein niin lämmin, että muutaman tunnin odottelun päätteeksi auto lämpenee sen verran, että myös kiinnijäätynyt polttoaineen täyttöluukku aukeaa.
Lähde: Autoliitto