Puolessa tankissa vai vasta merkkivalon sytyttyä – milloin auto kannattaa tankata?

Auton tankkaaminen on asia, joka jakaa ihmisten mielipiteitä lähes yhtä paljon kuin ikuinen vääntö nasta- ja kitkarenkaista. Osa autoilijoista suuntaa tankille aikaisintaan silloin, kun polttoaineen merkkivalo syttyy, kun taas osa ei päästä tankkia koskaan alle puolen välin.

Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, onko sillä oikeasti mitään merkitystä, milloin auton tankkaa.

Vesalaisen mukaan auton polttoainetankki kannattaa pitää etenkin näin talviaikaan mahdollisimman täynnä, koska tyhjän tankin seinämille muodostuu huurretta, joka sulaessaan pääsee vetenä polttoaineen joukkoon. 

– Kosteuden tiivistyminen tankkiin aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin ongelmia polttoainejärjestelmässä, Vesalainen huomauttaa.

Vältä polttoaineen merkkivalon syttymistä

Ihan viimeistään huoltoasemalle kannattaa Vesalaisen mukaan kaartaa hieman ennen polttoaineen merkkivalon syttymistä. 

Monissa tämän päivän autoissa on polttoainetoiminen lisälämmitin. Varsinkin tehdasasenteiset lämmitinversiot eivät usein enää käynnisty, jos polttoaineen merkkivalo on syttynyt. Tällöin autoilijaa odottaa aamulla jäiset ikkunat ja kylmä kyyti. 

– Osa autonvalmistajista jättää autoista pois sähköisen, lämpöä tuottavan PTC-vastuksen, mikäli siihen otetaan lisävarusteena tehdasasenteinen polttoainetoiminen lisälämmitin. Näissä autoissa siis hoidetaan tarvittava lämmöntuotto polttoainetoimisella lisälämmittimellä myös ajon aikana, Vesalainen kertoo.

– Jos lämmitin ei ole pelissä tankissa olevan vähäisen polttoaineen vuoksi, kannattaa kovemmilla pakkasilla varautua siihen, että autossa on todella kylmä koko matkan ajan, hän jatkaa.

Jälkiasenteisten polttoainetoimisten lisälämmittimien kanssa voi taas käydä niin, että lämmitin imaisee ennestään tyhjähkön tankin niin tyhjäksi, ettei autolla enää pääsekään huoltoasemalle. 

Jätä itsellesi pelivaraa ongelmatilanteiden varalta

Yksi tyypillisimpiä auton jäätymisongelmia talvella on polttoaineen täyttöluukun jäätyminen kiinni. Yleensä muovista luukkua on hankala kammeta auki ilman, että käsiin jää kasapäin muovisilppua ja kirosanat lentelevät ilmoille.

Vesalaisen mielestä paras tapa jäätyneen täyttöluukun sulattamiseksi on ajaa auto lämpimään pysäköintihalliin, esimerkiksi ostokeskukseen tai vastaavaan.

– Jos tankki on ajettu aivan lähes tyhjäksi, tämä ei enää onnistu ja hyvät vaihtoehdot ovat vähissä.

Tankkaamalla ajoissa, kuljettaja saa itselleen hieman pelivaraa myös näiden ongelmatilanteiden varalta.

Dieselautoilija: siirry ajoissa talvilaatuun

Vesalainen muistuttaa, että näin talviaikaan on dieselautoilijan järkevää tankata talvilaatua heti, kun sitä on saatavilla.

– Jos pakkaset yllättäen kiristyvät tai matka suuntautuu lämpimämmältä seudulta kylmemmälle alueelle ja tankissa on vielä kesädieseliä, kannattaa tankki ajaa mahdollisimman tyhjäksi lämpimällä seudulla. Näin tankin saa täyteen talvidieseliä. Pieni määrä talvidieseliä kesädieselin joukossa ei auta, koska eri laadut asettuvat tankissa kerroksittain, hän kertoo.

– Mitään lisäaineita ei polttoaineen joukkoon tule kaataa, koska ne saattavat vaurioittaa polttoainesuodatinta ja heikentää sen vedenerotuskykyä. Kosteuden pääsy pidemmälle polttoainejärjestelmään aiheuttaa jatkossa korroosiota järjestelmän eri osissa ja ennen kaikkea roppakaupalla ongelmia, Vesalainen valistaa.

***

Lue myös:

    Uusimmat