Onko siitä haittaa, jos tankin ajaa aina lähes tyhjäksi? – "Pyrkisin välttämään"

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Onko siitä jotain haittaa, jos aina ajaa tankin ihan viimeisille huuruille?

Vastaus: Auto kannattaa tankata viimeistään siinä vaiheessa, kun polttoainemäärän merkkivalo syttyy.

Polttoaineen loppumisia tapahtuu aiempaa vähemmän. Tämä johtuu varmasti osittain autojen mittaustekniikan kehittymisestä tarkemmaksi, mutta myös siitä, että niiden käyttäjät ovat asian suhteen viisastuneet – osa tosin kantapään kautta.

Vaikka polttoaineen loppumisesta ei auton tekniikalle varsinaisia vaurioita useinkaan aiheudu, pyrkisin sitä kuitenkin välttämään. Auton sammuessa tien poskeen matka keskeytyy ikävästi ja oma aikataulu pettää.

Jotkut autoista voivat myös imaista tankin pohjalla olevia epäpuhtauksia polttoainesuodattimeen. Tämä saattaa aiheuttaa suodattimen tukkeutumisen, mikä taas tuo omat ongelmansa. 

Osassa autoja moottori sammuu automaattisesti, vaikka tankissa on vielä hieman polttoainetta. Tällä pyritään estämään tankin pohjalla olevien epäpuhtauksien pääsyä eteenpäin polttoainejärjestelmässä sekä poistamaan ilmaustarvetta dieseleissä.

Mikäli edellä kuvattu automatiikka sammuttaa moottorin, pitää lisätä usein varsin paljon polttoainetta ennen kuin moottori on taas uudelleenkäynnistettävissä – pelkkä viiden litran kanisterin tyhjentäminen tankkiin ei siis välttämättä riitä.

Tavallisuudesta poikkeavat tankkaussyklit – mittaustarkkuus saattaa kärsiä

Auton polttoainemittariin ja toimintamatkanäyttöön tulee herkästi epätarkkuutta, jos autoon tankkaa useita kertoja peräkkäin pieniä määriä polttoainetta niin, että tankki jää aina vajaaksi. 

Joidenkin automerkkien kohdalla epätarkkuutta aiheutuu myös tankattaessa pieniä määriä tankin ollessa lähes täynnä. Tämä ilmiö tulee vastaan esimerkiksi autokorjaamojen sijaisautojen kohdalla, jotka asiakas tankkaa aina täyteen ennen palauttamista. Varsin usein näillä sijaisautoilla ajetaan vain muutamia kilometrejä tankkausten välillä. 

Toimintamatkanäyttö ja polttoainemittari näyttävät varmimmin oikein, kun alun perin täysi tankki ajetaan viimeiselle neljännekselle, jonka jälkeen se tankataan täyteen viimeistään polttoainevalon syttyessä.

Olennaista on muistaa, että näiden järjestelmien toiminnassa ja herkkyydessä on paljon automerkki- ja mallikohtaista vaihtelua.

Polttoainemittarin nopea lasku saattaa yllättää

Monessa autossa polttoainemittari laskee varsin hitaasti puoleen tankkiin ja sitten jälkimmäinen puolikas kuluukin huomattavasti nopeammin. Tämä johtuu usein siitä, ettei auton polttoainetankki ole muotoilultaan symmetrinen. Mittarin näyttäessä puolta tankkia polttoainetta on siis todellisuudessa jäljellä vähemmän. 

Myös perävaunun vetäminen saattaa tietyissä autoissa nostaa kulutusta yllättävän paljon. Erittäin polttoainetaloudelliseksi viritetyn pienen turbomoottorin kulutus saattaa lähes tuplaantua, kun perään laitetaan kuomullinen, jarruton perävaunu – painavammasta puhumattakaan.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

Talviajan haasteet

Talvella saattaa joskus käydä niin, että polttoaineen täyttöluukun kansi on jäätynyt kiinni, kun olisi tarkoitus tankata. Tankissa tulisikin pitää aina sen verran polttoainetta, että sillä pääsisi tarvittaessa ajamaan johonkin lämpimään pysäköintihalliin sulattelemaan autoa ja sieltä vielä takaisin huoltoasemalle tankkaamaan – ilman, että polttoaineen loppumista pitää jännittää.

Monista autoista löytyvä polttoainetoiminen lisälämmitin toimii yleensä niin, ettei se enää käynnisty polttoaineen merkkivalon sytyttyä. Tällöin luvassa on kylmäkäynnistys ja muutenkin kylmää kyytiä.

Käytännössähän polttoainetoiminen lisälämmitin käy pakkasilla usein myös ajon aikana – kuljettajan asiaa edes tiedostamatta. Nykymoottorit itsessään tuottavat varsin vähän niin sanottua hukkalämpöä, jolla matkustamon lämmitys on perinteisesti hoidettu. 

Milloin auto sitten kannattaa tankata?

Itse tankkaisin auton ihan viimeistään siinä vaiheessa, kun polttoainemäärän merkkivalo syttyy. Varsinkin vieraassa ympäristössä ajettaessa toimenpide kannattaa tehdä jo aikaisemmin.

Moni Pohjois-Suomeen tai Kainuuseen matkansa suunnannut etelän lomailija on joutunut yllättymään siitä, ettei huoltoasemia olekaan jokaisessa tienristeyksessä.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat