Tegelin oli määrä sulkeutua marraskuussa, mutta sen ovet laitetaan nyt säppiin koronan vuoksi. Uusi BER-lentokenttä on määrä avata lokakuun lopussa.
Saksan pääkaupungin Berliinin kansainvälinen lentokenttä Tegel saattaa sulkeutua kesäkuun puolivälissä lopullisesti, kaupungin hallinto kertoo. Kenttä suljetaan koronaviruksen vuoksi.
Kaupungin hallinnon lehdistöedustaja Eva Henkel kertoi uutistoimisto AFP:lle, että kentän toiminta lopetetaan väliaikaisesti, mutta sitä on mahdollista jatkaa tarvittaessa. Hän ei kuitenkaan osannut kertoa, tuleeko näin tapahtumaan.
Uusi lentokenttä vihitään lähes vuosikymmenen viivytyksen jälkeen
Alueella toimivia lentokenttiä hallinoiva yhtymä äänesti, että Tegel suljetaan kahdeksi kuukaudeksi pandemiatilanteen aiheuttaman vähäisen kysynnän vuoksi.
Viranomaiset ovat ilmaisseet aiemmin epäilyjä siitä, lentäisikö poikkeuksellisen lähellä keskusta-aluetta sijaitsevalta Tegeliltä enää yhtään lentoja kesäkuun jälkeen.
Berliini on suunnitellut vihkivänsä aivan kaupungin rajojen ulkopuolella sijaitsevan uuden lentokentän käyttöön lokakuussa lähes vuosikymmenen mittaisen viivytyksen jälkeen. BER-nimeä kantavan uuden kansainvälisen lentokentän on määrä aueta lokakuun 31. päivänä.
"Aiempia liikennemääriä ei enää tavoiteta"
Uudenkarhean BER-lentokentän rakennushanke on ollut kaupungille oikea murheenkryyni. Suunnitelmat lentokentälle tehtiin jo 1990-luvulla. Rakennustyöt aloitettiin lopulta vuonna 2006. Sittemmin kaupungin lentokenttäunelmia ovat viivyttäneet muun muassa rakenteelliset ongelmat ja korruptio.
Uuden lentokentän oli alun perin tarkoitus avautua vuonna 2011, mutta avajaisia on lykätty useaan otteeseen muun muassa paloturvallisuusongelmien vuoksi.
Uuden lentokentän on tarkoitus korvata tällä hetkellä Berliinissä toimivat Schönefeldin ja Tegelin kentät. Näistä Tegel on ollut alun perin määrä sulkea marraskuussa.
– Sen aiempia liikennemääriä ei varmastikaan tavoiteta enää, Henkel kertoi.
Henkelin mukaan päätökset Tegelin lentokentän mahdollisesta uudelleen avaamisesta tulisi tehdä lentojen kysyntään pohjautuvien tietojen perusteella.
Saksalaisen Tagesspiegel-lehden mukaan tällä hetkellä Berliinin kahden lentokentän kautta kulkee ainoastaan 2 000 ihmistä päivässä. Ennen koronakriisiä vastaava määrä oli 100 000 matkustajan luokkaa.Lehden mukaan Tegelin kautta kulki viime vuonna yli 24 miljoonaa matkustajaa ja se oli Saksan neljänneksi vilkkain kenttä Frankfurtin, Münchenin ja Düsseldorfin jälkeen. Schönefeldin läpi sen sijaan kulki 11 miljoonaa matkustajaa.
Tegel rakennettiin ennätysajassa
Lentokenttiä hallinnoivan Flughafen Berlin Brandenburg -ryhmän toimitusjohtaja Engelbert Lütke-Daldrup sanoi aiemmin tässä kuussa, että Tegelin uudelleen avaaminen olisi perusteltua, jos päivittäisten matkustajien määrä nousisi 50 000:een.
– Mutta en ole suoraan sanoen optimistinen, että meillä olisi tulevien muutaman kuukauden aikana 50 000 matkustajaa päivässä, hän sanoi.
Aiempina vuosina Tegel on ollut usein ääriään myöten täynnä, kun Berliinin suosio matkailijoiden keskuudessa kasvoi kasvamistaan. Lentokentän pääterminaalin väenpaljoutta on jouduttu hallinnoimaan väliaikaisten rakennusten avulla.
Tegelin verkkosivujen mukaan kentän rakentamisesta päätettiin noin kuukausi neuvostosaarron alkamisen jälkeen. Liittoutuneiden hallinnoimaan Länsi-Berliiniin päätettiin rakentaa uusi lentokenttä avustamaan ilmasiltaoperaatioissa. Kenttä päätettiin sijoittaa Länsi-Berliinin ranskalaiseen osaan.
Kenttä rakennettiin entiselle sotaharjoitusalueelle ennätysajassa. Sen rakentaminen kesti vain 90 päivää. Tuohon aikaan Tegelin kiitorata oli pisin Euroopassa, 2 428 metriä. Ensimmäinen lentokone laskeutui kentälle 5 marraskuuta 1948.
Tegeliä käytettiin ilmasiltaoperaatioissa kaupungin eteläosassa sijaitsevan Tempelhofin lentokentän tukena. Ilmasillan avulla Neuvostoliiton hallinnoiman Itä-Saksan keskellä sijainneeseen Länsi-Berliiniin saatiin tuotua ruokaa ja muita tarvikkeita.
Tempelhof suljettiin vuonna 2008. Siitä on sittemmin tehty julkinen puisto.