Saksan "Länsimetro" vihitään vihdoin käyttöön lauantaina – yli puoli miljoonaa virhettä sisältänyt lentokenttäprojekti kestänyt vuosikymmeniä

AOP Brandenburg 2
Julkaistu 30.10.2020 12:17

Olli Tiihonen

olli.tiihonen@mtv.fi

@ollitiihonen5

Lauantaina Saksan pääkaupunkiin Berliiniin avataan vihdoin uusi lentokenttä monien vaiheiden jälkeen yhdeksän vuotta aikataulusta jäljessä.

Brandenburgin uuden lentokentän projektia voi hyvällä syyllä kutsua Saksan Länsimetroksi tai Olkiluoto 3 -ydinvoimalaksi.

Samat elementit ovat olemassa: Aikataulu on jatkuvasti venynyt, lukuisia virheitä on tapahtunut ja kustannukset ovat ylittyneet reilusti.

Ensivaiheet jo 30 vuotta sitten

Lentokentän ensivaiheet alkoivat jo Saksojen yhdistyttyä 1990-luvun taitteessa.

Yksi ensimmäisistä poliittisista prioriteeteista oli rakentaa uutta infrastruktuuria, jotta Berliiniä saataisiin yhdistettyä kahtiajaon jälkeen. Tavoitteena oli tehdä Berliinistä myös globaali matkustuskohde.

Puheeksi nousivat myös Tegelin ja Schönefeldin lentokenttien korvaaminen uudella kentällä.

Vuonna 1996 uuden kentän rakentamisesta Schönefeldin kentän viereen tehtiin periaatepäätös, mutta silloin hanke törmäsi oikeudellisiin esteisiin.

Lopulta vuonna 2004 kenttä päätettiin rakentaa, ja rakennustyöt käynnistyivät kaksi vuotta myöhemmin.

AOP Brandenburg 3

Terminaali 1 avataan lauantaina 31. lokakuuta. / AOP

Suunnitelmia muutettiin kesken rakentamisen

BBC:n mukaan yhtenä suurimmista virheistä pidetään suunnitelmien muuttamista kesken rakentamisen.

Kentän arkkitehti Meinhard von Gerkan ei pitänyt shoppailusta, joten hän oli suunnitellut kentällä mahdollisimman vähän tilaa kaupoille.

Kun lentokenttäyhtiö huomasi tämän vasta rakentamisen alettua, suunnitelmia rukattiin uusiksi. Yhtiö vaati, että kentälle rakennettaisiin kokonaan uusi kerros ostoksia varten.

BBC:n mukaan puolet yhtiön liikevaihdosta koostuu lentokenttien kaupoista.

Lisäksi kentälle lisättiin tilaa kasvavalle halpalentoliikenteelle.

Berliinin pormestari Klaus Wowereit kuitenkin inhosi tilojen pienentämästä ja vaati paikkoja myös jättimäiselle Airbus A380 -konetyypille.

Ironista kyllä, kyseistä konetyyppiä ei enää valmisteta ja korona kourissa kamppaileva lentoliikenne on historiansa pahimmassa kriisissä.

AOP Brandenburg 1

Lentokentän kaupat olivat yksi projektin kompastuskivistä. / AOP

Yli puoli miljoonaa virhettä

Alun perin kenttä piti valmistua vuonna 2011. Ensimmäisen kerran avajaisia siirrettiin vuodella vuoteen 2012.

Silloin avajaisiin lähetettiin jopa kutsut, mutta viranomaiset torppasivat kentän avaamisen turvallisuussyistä.

Erityisesti ongelmana oli paloturvallisuus, jota oli paikattu väliaikaisilla toimilla.

Esimerkiksi automaattiset palo-ovet eivät toimineet ja oville oli hommattu työntekijöitä hälyttämään mahdollisesta palosta puhelinta käyttämällä.

Lopulta kentältä löydettiin yli puoli miljoonaa korjattavaa asiaa.

AOP Brandenburg 4

Schönefeldin kentästä tuli viime sunnuntaina uuden kentän viides terminaali. / AOP

Budjetti paukkui yli kolminkertaiseksi

Kentän rakentamiseen oli budjetoitu 2 miljardia euroa, mutta tuoreimpien tietojen mukaan loppulaskuksi on kertynyt peräti 7 miljardia euroa.

Ja nyt kun uusi lentoasema viimein saadaan käyttöön, se valmistuu keskellä ilmailualan pahinta taantumaa.

Esimerkiksi Euroopan suurimman lentoyhtiön Lufthansan koneet lentävät tällä hetkellä vain noin kymmenesosan lennoista viime vuoteen verrattuna.

Kentän terminaaleista otetaankin käyttöön toistaiseksi vain osa.

Brandenburgin kentän avaaminen tarkoittaa vuonna 1948 Neuvostoliiton tekemän ilmasaarron vuoksi rakennetun Tegelin kentän loppua.

Schönefeldistä tuli puolestaan viime sunnuntaina uuden kentän viides terminaali.

Lähteet: BBC, Der Tagesspiegel, BER

Tuoreimmat aiheesta

Berliini