Pingviineiksi pukeutuneet protestoijat osoittavat mieltään Berliinissä sijaitsevalla BERin lentokentällä, kertoo uutistoimisto Reuters.
Berliini-Brandenburgin lentokenttä (BER) lentokentän ympärillä käykin kuhina ja armoton marssiminen. Ei tosin turistien vaan mielenosoittajien toimesta.
Katso videolta, miltä paikan päällä näyttää mielenosoituksen keskellä!
Ilmastokriisistä huolestuneet aktivistit ovat kokoontuneet ilmaisemaan mieltään ja yrittävät toiminnallaan estää lentokentän avaamisen.
– Pahinta tässä skandaalissa on se, että tämä lentokenttä avataan nyt, kun ilmastokriisi on tosiasia.
BERin lentokentän on määrä aueta 1. marraskuuta, eli huomenna sunnuntaina.
Pingviinipuvussa piilee viesti
Mielenosoittajilla on mukanaan kylttejä ja banderolleja, joilla he viestivät sanomaansa muun muassa tekstillä: ”BERin lentokentän avaaminen peruttu ilmastokriisin vuoksi”.
– Saamme kuulla metsäpaloista ja kuivuudesta ja samaan aikaan Euroopassa matkustamista tapahtuu valtavasti.
Suuri osa aktivisteista on pukeutunut pingviinipukuun, jolla he haluavat vahvistaa sanomaansa.
– Olemme pukeutuneet pingviineiksi, koska ne ovat siisteimpiä lintuja, sillä ne pysyvät maassa.
Paikalla on paljon viranomaisia, ja poliisi on tehnyt pidätyksiä.
Lue myös: Tehtaat pysähtyivät ja taivas kirkastui, mutta korona ei silti pelasta ilmastoa – tutkimusprofessorin mukaan ilmastokriisin pysäyttää vain yksi keino
Lentokenttää suunniteltu 30 vuotta
Saksalaislehti Deutsche Welle kuvaileekin lentokentän olevan yksi räikeimmistä julkisista skandaaleista Saksan lähihistoriassa.
Projekti on jo tähän mennessä kestänyt noin kolme vuosikymmentä. Haave upouudesta lentokentästä syntyi pian Berliinin muurin murtumisen jälkeen.
Aluksi projektissa oli mukana yksityisiä sijoittajia, mutta kun rakennustyö ei ottanut valmistuakseen, sijoittajat kaikkosivat. Rahoituksesta vastasi valtio yksin.
Tuohon aikaan lentokentän työnimikin (BBI) piti vaihtaa, sillä nimi oli jo käytössä Intiassa.
Massiivisista avajaisista tulikin farssi
Berliini-Brandenburg-lentokenttä (BER) piti avautua vuonna 2012. Myös median edustajat odottivat avajaisia suurella mielenkiinnolla ja avajaispäivän varalle oli suunniteltu jos jonkinlaista spektaakkelia.
Juuri ennen avajaispäivää tarkastajat ilmoittivat massiivisista virheitä muun muassa paloturvallisuuteen ja rakenteisiin liittyen – olihan EU:n turvallisuusmääräykset ehtineet muuttua vuosien aikana.
Virheiden laajuudesta hyvänä esimerkkinä mainittakoon sen, että noin 170 000 kilometrin matkalta lentokentän ympärille asennettua kaapelia piti asentaa uudelleen sen vaarallisuuden vuoksi.
Korjaustöihin käytettiin lopulta lähes vuosikymmen.
Lue myös: Korona jakoi suomalaisyhtiöt voittajiin ja häviäjiin – tämän alkava tuloskausi kertoo suurista pörssiyhtiöistä
Laajennustyöt jatkuvat vielä vuosia
BERin lentokentän tarina ei jatku lähitulevaisuudessakaan kovinkaan ruusuisesti.
Deutsche Wellen mukaan Saksan lentoliikenne on laskenut elokuun loppuun mennessä 70 prosenttia siitä, mitä se oli vuosia aiemmin samana ajankohtajana.
Syy lentoliikenteen romahdukseen on koronaviruspandemia, joka on realisoinut myös toisen ongelman.
Vaikka BERin lentokenttä olisikin toimintavalmis, sen on todettu olevan aivan liian pieni. Alkuperäisten mukaan BERin lentoasema on suunniteltu 27 miljoonalle matkustajalle vuositasolla.
Saksan ruuhkaiset Tegelin ja Tempelhofin lentoasemat saattelevat turisteja matkalleen reilusti enemmän.
Lentoaseman laajennustyöt ovat edelleen käynnissä ja pelkästään laajennustöiden hinnaksi on uumoiltu hintaa, joka piti maksaa alkuperäisestä asemasta. Projektin pelätään kustantavan useamman miljardin.
Lopullisen laskun jakavat Berliinin ja Brandenburgin osavaltiot sekä Saksan liittohallitus.
Lue myös: Berliinin "kirottu" lentokenttä avataan vihdoin, mutta juhlaan ei ole aihetta – "Me vain yksinkertaisesti avaamme"
Lähteet: Reuters, Deutsche Welle