Koeajo: Möhkömaasturi, josta tuli maailmanparantaja

Julkaistu 29.11.2015 22:45
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Pistokkeesta ladattavat hybridit yleistyvät vimmattua vauhtia. Viimeisin lisäys tähän listaan on BMW:n suosikkimaasturi X5.

BMW X5 xDrive40e
Hinta alkaen 86212 €

Tykkäsimme

  • Saumattomasta voimalinjastosta
  • Autoveron väistämisestä

Emme tykänneet

  • Ajo-ominaisuuksista
  • Painosta

Pistokehybridien suosion lisääntyminen on helppo ymmärtää. Muutaman sähköisen kilometrin myötä autojen päästöt putoavat paperilla merkittävästi. Tämä johtaa monissa maissa suotuisampaan autoveroon. Kalliissa autoissa verohyöty voi olla jopa kymmeniä tuhansia euroja. Esimerkiksi Mercedes-Benz S500:n pistokehybridiversio on Suomessa 50000 euroa edullisempi kuin tavallinen Viisisatanen.

Myös sähköistetyn X5:n kohdalla euroja säästyy roppakaupalla. Mikäli verrokiksi otetaan vastaavan tehoinen bensiinimoottori, säästää veroissa noin 20000 euroa.

Verohelpotuksen osalta autossa on järkeä, mutta mieli voi muuttua autoa tankatessa. Valmistajan mukaan keskikulutus on 3,3 litraa satasella, kun todellisuudessa liikutaan noin kymmenen litran kantturoissa. Sekin on hyvä saavutus tämän kokoiselle ja painoiselle autolle, mutta se on silti kolme kertaa enemmän kuin luvattu arvo.

Asiakas voi tuntea olonsa petetyksi myös sähköllä kuljettavan toimintamatkan osalta. Sähkön avulla pitäisi päästä 30 kilometriä, mutta todellisuudessa polttomoottori hörähtää käyntiin jo 15 kilometrin kohdalla.

Järkevyys alkaa viimeistään ropisemaan kun ajattelee, että 15 kilometrin tähden autoon on rakennettu sähkömoottori, akustot, latausjärjestelmä ja siihen liittyvät monimutkaiset ohjainjärjestelmät. Lisäksi se tuo mukanaan huomattavasti lisää painoa. Möhkömaasturin vaaka heilahtaa yli 2300 kilon.

Iso omapaino ja korkea painopiste vaikuttavat heikentävästi myös auton ajo-ominaisuuksiin. Jousitus on terävissä saumoissa pintakova, ohjaus on tunnoton ja auto tuntuu raskaalta. Ratin takana ei siis pääse syntymään ajamisen iloa.

Sen sijaan voimalinjasto toimii kuin unelma. Poltto- ja sähkömoottori toimivat saumattomasti yhteen. Voimaa on tarjolla riittävästi tilanteesta riippumatta. Bensamoottorina käytetään muistakin malleista tuttua nelisylinteristä turbomoottoria (241 hv), joka on paritettu yhteen 110-hevosvoimaisen sähkömoottorin kanssa. Yhteistehoksi voimalinjastolle ilmoitetaan 325 hevosvoimaa. Viimeisen silauksen tekee upeasti toimiva kahdeksanlovinen automaatti.

Akustot voi ladata täyteen tavallisella verkkovirralla hieman alle neljässä tunnissa ja BMW:n omalla seinälataustolpalla vajaassa kolmessa tunnissa.

BMW X5:n pistokehybridiversio on kaksiteräinen miekka. Se säästä omistajan kukkaroa verojen muodossa ja sillä voi kulkea lyhyitä matkoja pelkän sähkön avulla, mutta ratin takana ei voi olla miettimättä, onko tässä mitään järkeä…

Galleria

BMW X5 xDrive40e
Moottori 1997 cm3, 4-sylinterinen, turbo
Vaihteisto 8-vaihteinen, automaatti
Bensiinimoottori 155 kW (241 hv)
Sähkömoottori 83 kW (113 hv)
Yhteenlaskettu teho 313 hv
Yhteenlaskettu vääntö 450 Nm
Toimintamatka sähkölla 30 km
0-100 km/h 6,8 s
Huippunopeus 250 km/h
Keskikulutus 3,3 l / 100 km
CO2-päästöt 77 g/km
Mitat Pituus 4886 mm, leveys 1938 mm, korkeus 1762 mm, akseliväli 2933 mm
Omamassa 2305 kg
Tavaratila 650 l

Kuvat: Mikko Autio

Tuoreimmat aiheesta

BMW