Jyväskylän ammattikorkeakoulussa tehty keksintö voi olla merkittävässä roolissa tulevaisuuden turvallisempaa autotekniikkaa kehitettäessä.
Japanilainen turvatyynyvalmistaja Takata ajautui taannoin konkurssiin, kun sen valmistamissa laitteissa oleva turvatyynyn laukaiseva kaasunkehitinyksikkö saattoi räjähtää lennättäen metallikappaleita ympärilleen. Vialliset turvatyynyt ovat tappaneet pelkästään Yhdysvalloissa kymmeniä ihmisiä ja sadat ovat loukkaantuneet.
Takatan turvatyynyt ovat johtaneet maailmanlaajuisesti jo kymmenien miljoonien autojen takaisinkutsuun. Ainakin 19 autovalmistajaa on joutunut ryhtymään toimenpiteisiin viimeisen vuosikymmenen aikana.
JAMK kertoo ratkaisseensa ongelman
Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) toteuttamassa ANST-hankkeessa on patentoitu ratkaisu autojen turvatyynyissä käytetyn ammoniumnitraatin räjähdysvoiman vakioimiseksi lämpötilavaihteluista riippumatta.
JAMKin mukaan heidän kehittämänsä versio on autoteollisuudessa tällä hetkellä käytettyihin aineisiin verrattuna halpa, myrkytön ja helppo kierrättää.
Lue myös: Nuoret pelleilivät autosta irrotetulla turvatyynyllä – 19-vuotiaan selkäranka murtui, halvaantuminen lähellä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun ANST-hanketta vetävän Mauno Harjun mukaan Takatan ongelmien taustalla on turvatyynyissä käytetyn ammoniumnitraatin ominaisuuksien muuttuminen sen kuumentuessa ja jäähtyessä autoissa useiden vuosien aikana lämpimässä ilmastossa.
– Ammoniumnitraattipohjaisten räjähteiden räjähdysvoima muuttuu säilytysolosuhteiden vuoksi. Turvatyynyjen laukaisujärjestelmä puolestaan tarvitsee hallitun räjähdyksen, joka on riittävän voimakas täyttääkseen tyynyn kaasulla, mutta ei niin voimakas, että siitä olisi vaaraa auton matkustajille, projekti-insinööri Harju valaisee.
Harjun vetämässä hankkeessa patentoitiin ratkaisu ammoniumnitraatin valmistamiseksi siten, että räjähdysvoima pysyy vakiona ja on ennustettavissa lämpötilan vaihteluista riippumatta. Hanke on osittain Tekesin TUTL-ohjelman rahoittama.
ANST-nimeä kantava ratkaisu on jo patentoitu Suomessa, ja nyt JAMK hakee sille myös kansainvälistä patenttia.
– Tämä on merkittävä saavutus myös JAMKin tutkimustoiminnan kannalta, toteaa JAMKin rehtori Jussi Halttunen, jonka mukaan innovaatio voi nousta merkittäväksi tekijäksi uuden sukupolven ajoneuvoteknologian kehittämisessä.
Lähde: Jyväskylän ammattikorkeakoulu