Ratkaistiinko Jyväskylässä autovalmistajia piinaava miljardiluokan ongelma? – "Tämä on merkittävä saavutus"
Jyväskylän ammattikorkeakoulussa tehty keksintö voi olla merkittävässä roolissa tulevaisuuden turvallisempaa autotekniikkaa kehitettäessä.
Japanilainen turvatyynyvalmistaja Takata ajautui taannoin konkurssiin, kun sen valmistamissa laitteissa oleva turvatyynyn laukaiseva kaasunkehitinyksikkö saattoi räjähtää lennättäen metallikappaleita ympärilleen. Vialliset turvatyynyt ovat tappaneet pelkästään Yhdysvalloissa kymmeniä ihmisiä ja sadat ovat loukkaantuneet.
Takatan turvatyynyt ovat johtaneet maailmanlaajuisesti jo kymmenien miljoonien autojen takaisinkutsuun. Ainakin 19 autovalmistajaa on joutunut ryhtymään toimenpiteisiin viimeisen vuosikymmenen aikana.
JAMK kertoo ratkaisseensa ongelman
Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) toteuttamassa ANST-hankkeessa on patentoitu ratkaisu autojen turvatyynyissä käytetyn ammoniumnitraatin räjähdysvoiman vakioimiseksi lämpötilavaihteluista riippumatta.
JAMKin mukaan heidän kehittämänsä versio on autoteollisuudessa tällä hetkellä käytettyihin aineisiin verrattuna halpa, myrkytön ja helppo kierrättää.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun ANST-hanketta vetävän Mauno Harjun mukaan Takatan ongelmien taustalla on turvatyynyissä käytetyn ammoniumnitraatin ominaisuuksien muuttuminen sen kuumentuessa ja jäähtyessä autoissa useiden vuosien aikana lämpimässä ilmastossa.
– Ammoniumnitraattipohjaisten räjähteiden räjähdysvoima muuttuu säilytysolosuhteiden vuoksi. Turvatyynyjen laukaisujärjestelmä puolestaan tarvitsee hallitun räjähdyksen, joka on riittävän voimakas täyttääkseen tyynyn kaasulla, mutta ei niin voimakas, että siitä olisi vaaraa auton matkustajille, projekti-insinööri Harju valaisee.
Harjun vetämässä hankkeessa patentoitiin ratkaisu ammoniumnitraatin valmistamiseksi siten, että räjähdysvoima pysyy vakiona ja on ennustettavissa lämpötilan vaihteluista riippumatta. Hanke on osittain Tekesin TUTL-ohjelman rahoittama.
ANST-nimeä kantava ratkaisu on jo patentoitu Suomessa, ja nyt JAMK hakee sille myös kansainvälistä patenttia.
– Tämä on merkittävä saavutus myös JAMKin tutkimustoiminnan kannalta, toteaa JAMKin rehtori Jussi Halttunen, jonka mukaan innovaatio voi nousta merkittäväksi tekijäksi uuden sukupolven ajoneuvoteknologian kehittämisessä.
Lähde: Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Uusimmat
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
20:06
Kemissä tehtiin historiallinen ennätys: Jari vei vedet rannasta
-
20:05
Grahn-Laasonen: Nikotiinipussien maut rajataan kahteen
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo herää toisen vierestä
-
Lataa lisää