Turvatyynyskandaali otti veronsa – Takata on hakenut konkurssisuojaa

Turvatyynyskandaalissa ryvettynyt Takata on hakenut konkurssisuojaa Yhdysvalloissa ja Japanissa.

Japanilainen autonosavalmistaja Takata on ilmoittanut hakeneensa konkurssisuojaa. Takatan valmistamat vialliset turvatyynyt on yhdistetty maailmanlaajuisesti ainakin 16 ihmisen kuolemaan ja noin sata miljoonaa autoa on kutsuttu korjattavaksi. Maailman suurimmille autonvalmistajille turvatyynyjä valmistaneen yhtiön tyynyt ovat voineet täyttyä väärin, puhjeta ja singota metallinpaloja autossa olevien päälle.

Ongelman syyn epäillään liittyvän turvatyynyjen sisältämiin kemikaaleihin.

Yhtiötä vastaan on nostettu useita oikeusjuttuja ja se on kärsinyt valtavia tappioita. Takatan turvatyynyjä on käytetty useimpien globaalien autonvalmistajien, muun muassa Toyotan ja General Motorsin autoissa.

Yhdysvaltalainen Key Safety Systems (KSS) on ostanut yhtiön 1,58 miljardin dollarin hintaan skandaalin jälkimainingeissa.

Syytetään ongelman piilottelusta

Takatan ja osan sen asiakkaista syytetään piilotelleen ongelmia vuosia. Yhtiö sopi asian Yhdysvalloissa maksamalla miljardin dollarin sakot Yhdysvaltain turvamääräysten rikkomisesta.

Sen toimitusjohtaja Shigehisa Takada, jonka isoisä perusti yhtiön vuonna 1933, kertoi eroavansa tehtävästään, kun KSS ottaa ohjat.

– Pyydän anteeksi sydämeni pohjasta ongelmien aiheuttamisesta kaikilta, joihin tämä on vaikuttanut, hän sanoi.

Takata kehittyi pienestä tehtaasta jättimäiseksi autonosien valmistajaksi 1980-luvulla. Sillä on kymmeniä tehtaita ja toimistoja 20 maassa, muun muassa Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Meksikossa.

Takatan suuri asiakas Honda varoitti mahdollisesta ongelmasta jo vuonna 2008. Ongelman kasvaessa vuosien varrella Takata pysyi hiljaa ja sitä sekä joitakin asiakkaista syytetään siitä, että ne eivät reagoineet ongelmiin.

Turvatyynyt ovat tuottaneet yhtiölle yli kolmanneksen sen liikevaihdosta. Yhtiö valmistaa myös muun muassa turvavöitä ja ratteja.


---

Lue myös:

    Uusimmat