Saksalaisten premium-valmistajien yläpäässä kuhisee. Mercedes esitteli juuri avonaisen S-luokan, Audi harkitsee isoa A8-pohjaista farmaria, ja BMW aikoo kasvattaa mallistoaan yläpäässä tuomalla myyntiin 9-sarjan vuonna 2019.
Kisa saksalaisten laatumerkkien välillä on tiukka. BMW johtaa kisaa tällä hetkellä, se myy maailmanlaajuisesti enemmän autoja kuin kilpailijat. Viime vuonna BMW, Mini ja Rolls-Royce myivät yhteensä 2 117 965 autoa. Mutta Mercedes lähestyy takaa kovaa vauhtia, ja myös Audi on tällä hetkellä kovassa iskussa uusien mallien voimin.
BMW on laajentanut mallistoaan vauhdilla etenkin alapäässä, mutta nyt on luvassa jotain todella uutta myös malliston yläpäähän. Juuri esitelty uusi 7-sarja saanee muutaman vuoden kuluttua uuden isosisaren. 9-sarjan esittely tapahtunee Frankfurtin autonäyttelyssä neljän vuoden kuluttua. Kyseessä on linjakas ja lähes coupemainen iso edustuslimusiini.
Osaamista ja tietotaitoa BMW:llä riittää 9-sarjaan. BMW:n omistukseen kuuluva Rolls-Royce on hyvässä lennossa, ja perinteinen brittimerkki on laajentanut järjestelmällisesti mallistoaan alaspäin. Tästä huolimatta BMW:n 7-sarjan ja Rolls-Royce Ghostin välissä on edelleen hyvin tilaa 4-oviselle ylelliselle limusiinille.
Moottoreiksi 9-sarjaan on tarjolla runsaasti. BMW:llä on hyviä kuutos- ja kasikoneita, ja tuskin V12 on poissuljettu vaihtoehto sekään. Sillä puhutellaan niitä kaikkein vaativimpia asiakkaita. Taloudellisesti ajattelevia eurooppalaisia isokenkäisiä varten mallistoon mahtunee myös tehokas kuutosdiesel. Ja totta kai tarjolle tullee myös hybridiversio, sillä BMW on ollut viime aikoina todella aktiivinen laajentaessaan pistokehybridien määrää mallistoissaan.
Uudella 9-sarjalla BMW aikoo haastaa tietenkin Mercedeksen, jonka S-luokan lukuisat versiot yhdessä Maybachin kanssa hallitsevat maailman limusiinimarkkinoita.