Geneven autonäyttelyn pressipäivät järjestettiin viime viikon alussa. Yleisölle alkuvuoden tärkein autoalan tapahtuma on auki 3.–13. päivä maaliskuuta. Tähän artikkeliin on kerätty Teknavin verkkosivujen kaikki tuotokset messuilta – ja vielä hieman jälkipyykkiä.
Geneven autonäyttelyn antia tarkastellessa nousi esiin muutama asia. Seatin uusi katumaasturi Ateca ja etenkin Skodan ladattavalla hybriditekniikalla höystetty isohko maasturitutkielma VisionS kielivät uudesta ajasta VW-johdossa. Konsernin ytimessä ovat nyt autot ilman sisäistä politiikkaa, ja tuottavuutta haetaan jakamalla tekniikkaa kaikkien konsernisisarien kanssa. Tähän asti Seat ja Skoda ovat olleet toisen kerroksen väkeä, konsernin ns. ei saksalaisia ulkojäseniä. Ne eivät ole saaneet aina käsiinsä konsernin uusinta tekniikkaa. Nyt sekä Seatin että Skodan asema on selvässä nousussa.
Ja varmaa on, että VW-konserni tarvitsee jatkossa entistä vahvemmin kaikkien merkkien vetovoimaa. Kilpailu on nimittäin äärettömän kovaa. Tästä kertoo mm. korealaisten vahva kattaus Genevessä. Hyundai Ioniq ja Kia Niro valmistavat Eurooppaa korealaisvalmistajan uusien ja vähäpäästöisten tuotteiden rynnäkköön. Myös Kia Optima farmari ja Kia Optiman ladattava hybridi ovat sellaisia tuotteita, että saksalaisten kannattaa olla varuillaan.
Skodien ulkomuodossa on nykyisin selvästi myös jotain BMW-ihmisiä kiinnostavaa, sen verran Bemareita Skoda-liikkeisiin on vaihdossa tullut sisään...
Toki VW-leirissä sekä VW että Audi jatkavat nekin mallistojensa laajentamista. Audi Q2 sekä VW:n konseptiauto T-Cross Breeze kertovat hyvin selvästi, mihin konsernin kiinnostus on suunnattu. Q2:ssa on paljon potentiaalia, ja myös VW:n tuleville Tiguanin alapuolelle sijoittuville pikkumaasturille löytyy ottajansa. Takapuolituntumalla VW on kuitenkin puristuksissa. Seat Ateca on suunnattu ennen kaikkea Nissan Qashqaita vastaan, mutta selvästi Tiguania edullisempana ja samaan tekniikkaan pohjautuvana se on vaihtoehto myös tälle. Skoda puolestaan tuo tarjolle suurin piirtein Tiguanin hintaisen mutta tätä selvästi isomman maasturin. Ei tarvita korkeampaa matematiikkaa, kun sen suosiota käydään laskemaan. Tosin Skodien ulkomuodossa on nykyisin selvästi myös jotain BMW-ihmisiä kiinnostavaa, sen verran Bemareita Skoda-liikkeisiin on vaihdossa tullut sisään...
Mieleen jäi myös Citroënin uusi tuleminen. E-Mehari tuo raikkaalla tavalla jotain uutta sähköautoiluun. Myös satsaukset DS-brändiin kantanevat jatkossa hedelmää. Kiinalaisilla on sanottavansa PSA:n johdossa Dongfengin omistuksen myötä, ja kiinalaisilla on myös rahaa panostaa tuotteisiin. Kiinassa pärjätään bling blingillä ja mahtipontisuudella, ja tätä DS:ssä selvästi korostetaan jatkossa. Konseptiauto E-Tense antaa hyvää esimakua siitä, mitä on luvassa.
Ja kun kerran puhutaan ulkomaisesta rahasta… Jaguar, Land Rover ja Range Rover porskuttavat menemään Intialaisen omistuksen turvin. Uusiin tuotteisiin satsataan, ja mallisto kasvaa vauhdilla. Range Rover Evoquen avoversio on hyvä esimerkki rohkeasta ajattelusta. Myös Volvo porskuttaa kiinalaisrahoituksen turvin. Koko Volvo-mallisto uudistuu muutaman vuoden sisällä. Tuotteissa on vetovoimaa, ja etenkin uusi S90/V90-perhe näyttää todella hyvältä. Volvo on myös hyvin mukana teknisen kehityksen kärkikahinoissa.
Japanilaisilla saattaa sen sijaan olla Euroopassa edessään kovat ajat. Ne ovat jäämässä täällä pikkupelurin rooliin.
Ranskalaisista myös Renaultilla on menossa valoisampi ajanjakso. Muotoilujohtaja Laurens van den Acker on luonut Renaultille vahvan uuden ilmeen. Tämä korostuu niin Talismanissa, uudessa Méganessa kuin myös Genevessä esitellyssä uudessa Scénicissä.
Japanilaisilla saattaa sen sijaan olla Euroopassa edessään kovat ajat. Ne ovat jäämässä täällä pikkupelurin rooliin. Mutta vielä eivät japanilaiset ole luovuttaneet. Toyota CH-R kosiskelee ennen kaikkea urbaania eurooppalaisnuorisoa. Honda terästää puolestaan Civicin ulkonäköä ja keskittää kaikkien 5-ovisten versioiden tuotannon Englantiin. Nissan porskuttaa eurooppalaislähtöisellä Qashqailla ja jatkaa uuden tekniikan kehittämistä sähköautoihinsa. Nissan haluaa olla myös mukana vaikuttamassa tulevaisuuden kaupunkien suunnitteluun.
Mutta vaikka automaailma sähköistyy ja kaupunkikuva saattaa muuttua, superautoilla on jatkossakin paikkansa maailman autokartalla. Geneve on tunnetusti superautojen juhlaa, ja nyt esillä oli harvinaisen kova kattaus. Bugatti Chiron, Lamborghini Centenario, Ferrari GTC4 Lusso sekä Aston Martin DB11 pitävät yllä mielenkiintoa kovaa kulkevia ja kovalta kuulostavia autoja kohtaan. Myös paluun autokartalle tehneet Apollo ja Spyker, ruotsalainen Koenigsegg sekä uudet pelurit Arash, Techrules ja Zenvo pitävät superautojen lippua korkealla. Ja mikä on pitäessä. Raakaöljyn hinta on alhaalla, ja myös pysynee alhaalla. Ei sillä, että sillä suurta merkitystä superautojen kauppaan edes olisi.
Geneve on tunnetusti superautojen juhlaa, ja nyt esillä oli harvinaisen kova kattaus.
Toki myös superautojen luokkaan on tunkua uusilla ja eri tavalla ajattelevilla pelureilla. Malliesimerkki on kroatialainen Rimac, joka on seitsemässä vuodessa polkaissut tyhjästä tuotantoon pelkästään sähköllä käyvän superauton. Kun hintalappu on kohdallaan ja organisaatio sopivan pieni, muutaman autonkin myynnillä voi ilmeisesti elättää itsensä… Toivottavasti suomalainen Toroidion saa tästä lisävirtaa omalle tarinalleen.
Auto voi siis jollain tapaa hyvin vielä vuonna 2016. Se kiinnostaa ja kiehtoo ihmisiä. Se on myös yhä hyvä tapa näyttää omaa menestystä muille ja herättää naapurikateutta. Eli jos joku väittää, etteivät autot vetoa enää ihmisten tunteisiin, hän puhuu potaskaa.
---
Autouutuudet:
Aistikas, moderni ja lennokas – Renault-uutuus vakuuttaa Genevessä
Mitä tekevät BMW ja Mercedes? Audi avasi pikkumaasturikisan Q2:lla
Ferrarilta keisarille uudet vaatteet
Tämän “Lamborghinin” perä hätkähdyttää
BMW:ltä vihdoinkin ehta pikku-Ämmä
Hondan suosikkimallin prototyyppi säväytti Genevessä – koko auto uusiksi
Tämä uusi maasturi on räväkkä ilmestys – etenkin Toyotaksi
Lamborghinin taidonnäyte kunnioittaa merkin perustajaa – valmistetaan vain 40 kappaletta
Jaguarin supertykki Suomeen kesäkuussa – tarjolle sekä coupéna että avona
Suomessa suosittu katumaasturi päivittyi – sama menestysresepti kuin Qashqailla
Kia Niro – tällaista katumaasturia ei ole muilla merkeillä
Onko tässä maailman kallein autoon tehty facelift?
Fiat palaa urheiluavojen markkinoille uudella 124 Spiderilla
Alfa Romeon Giulia – onko tässä Alfan pelastaja?
Kartanon omistajilla on uusi nimikkoauto
Fiat esittelee tärkeän Tipo-malliston Genevessä
Audi laajentaa A4:n tarjontaa myös sporttimallilla
Nissan esittelee näkemystään sähköautoilun tulevaisuudesta
Skoda VisionS: katumaasturi tsekkiläisellä luonteella
Subaru esittelee tulevaisuuden muotoiluaan XV Conceptilla
Seat Ateca: vihdoinkin uutuus suosikkiluokkaan
Porsche 911 R – susi lampaan vaatteissa
Tätä uutuutta on Hyundain leirissä odotettu innolla
Haastattelut:
Päästöskandaali teki Volkswagenin vuodesta vaikean – näin pääjohtaja kommentoi merkin tilannetta
Q2 esiteltiin Genevessä – Audin pääjohtaja lupaa vielä lisää Q-malleja
Haastattelussa Seatin tuore pääjohtaja – uusi katumaasturi tuli, mutta mitä muuta on luvassa?
“Muotoilu tärkein Renaultin ostoon vaikuttava tekijä”
Top-listat:
Hengästyttävä top 5: Geneven autonäyttelyn urheiluautot
Top 5: Geneven autonäyttelyn upeimmat avoautot – ylellisyyttä ja söpöilyä
Top 5: Geneven autonäyttelyn sähköautot – ”Ei löydy enää pysäyttäjää”
Top 5: Geneven autonäyttelyn upeimmat konseptit – leikkisiä, luovia ja linjakkaita
Jälkipyykki:
Kommentti: Jos auto kykenee muuntautumaan, sillä on vielä tulevaisuutta
---
Toimittanut: Vesa Eskola & Jussi Ojala