Verkkoon kytkettyjen autojen tietoturva on asia, johon autovalmistajat joutuvat kiinnittämään yhä enemmän huomiota. BMW on palkannut hakkereita testaamaan järjestelmiensä haavoittuvuuksia.
BMW:n sähköautokehityksestä vastaava johtaja Christoph Grote kertoo Automotive Newsin haastattelussa, että autojen suojaaminen hakkeroinnilta on yhä ajankohtaisempaa.
Groten mukaan asia on otettava vakavasti, sillä autojen riski joutua manipuloinnin kohteeksi on kasvanut.
Hän huomauttaa, että autojen suojaus on asia, johon autoteollisuus on perehtynyt jo vuosien ajan ehkäistessään autovarkauksia.
Yhtiö on palkannut järjestelmäsuunnittelijoiden lisäksi taitavia hakkereita testaamaan järjestelmien haavoittuvuutta. Hän kuitenkin myöntää, että hakkereilta suojautuminen vaatii jatkuvaa kehitystyötä.
Grote kertoo, että BMW alkoi kehittää autojensa verkko-ominaisuuksia jo 1990-luvun puolivälissä. Moni autovalmistaja kuitenkin vetäytyi ensimmäisen aallon jälkeen kehitystyöstä BMW:n ollessa yksi harvoista, jotka saattoivat projektin loppuun asti. Nyt 90 prosenttia heidän autoistaan on verkottuneita.
BMW:n seuraava askel on 5G-verkkoon liittyminen. Se parantaa automaattiohjauksen turvallisuutta ja liikennetiedotteetkin tavoittavat kuskin varmemmin. 5G:n muodostama yhteys on myös stabiilimpi kuin wi-fi.
Lähde: Automotive News
2:52