Uuden auton ostajalle ei kelpaa menopeli, joka ei suostu yhteistyöhön asiakkaan puhelimen kanssa, selviää tuoreesta tutkimuksesta.
Nissanin julkaisema tutkimus osoittaa älypuhelimien ohjaavan valintojamme myös autokaupoilla. Tutkimuksen mukaan asiakas saattaa jättää auton liikkeeseen, mikäli se ei kommunikoi hänen puhelimensa kanssa.
Älypuhelimen ja auton yhteispeli on ostajalle niin tärkeä valintakriteeri, että sitä ei korvaa auton muut ominaisuudet – olivat ne kuinka hyviä tahansa. Tutkimukseen vastanneista 28 prosenttia piti hyviä yhteyksiä auton muita ominaisuuksia tärkeämpinä.
13 prosenttia jättäisi netittömän auton kokonaan ostamatta.
Parempien yhteyksien vuoksi 20 prosenttia oli valmis vaihtamaan automerkkiä. Yli 20 tuntia viikossa ajavista tämä osuus oli 41 prosenttia.
Nissanilla on tiimi, jonka tarkoituksena on kehittää älypuhelinten integrointia auton järjestelmiin. Euroopassa tähän kehitykseen paneutuvaa ryhmää johtaa Patrick Keenan, joka tunnetaan Nissanilla ”40 puhelimen miehenä”.
Keenanin työpöydän laatikot ovat täynnä erilaisia puhelimia, joiden avulla hän kehittää Nissanin järjestelmien yhdistettävyyttä. Työssään tulevien automallien kehityksen parissa Patrick soittaa ja vastaanottaa satoja testipuheluita joka päivä.
– Uuden auton elinkaari ennen seuraavan sukupolven version lanseerausta on nykyisin viisi tai kuusi vuotta, mutta matkapuhelinmallit pysyvät tavallisesti markkinoilla korkeintaan kaksi vuotta. Autojen järjestelmien ja puhelinten yhteensopivuuden varmistaminen on siksi todellinen haaste työssäni, Keenan kertoo.
Lähde: Nissan