Boeingin toimitusjohtaja vakavasta vaaratilanteesta: "Meidän virheemme"

0:52img
VIDEO: Tältä vaaratilanne näytti koneen matkustamossa.
Julkaistu 10.01.2024 05:30

MTV UUTISET – STT – AFP

Lentokonevalmistaja Boeing myöntää vastuunsa Yhdysvalloissa viime viikolla sattuneesta vakavasta vaaratilanteesta.

–  Aiomme lähestyä tätä ensinnäkin tunnustaen meidän virheemme, Boeingin toimitusjohtaja Dave Calhoun kertoi yhtiön työntekijöille tiistaina ja lupaili täyttä läpinäkyvyyttä asian selvittämisessä.

737 MAX 9 -mallin lentokoneen ikkunapaneeli hajosi Alaska Airlinesin lennolla perjantaina.

Lue myös: Uutta tietoa kovan onnen lennosta – opettaja Bob kertoo hämmentävästä löydöstään takapihalla

Lentokone joutui tekemään hätälaskun paineistusongelman vuoksi, mutta kyydissä olleet matkustajat eivät vahingoittuneet.

Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA määräsi tapauksen seurauksena 171 kyseisen mallin konetta lentokieltoon tutkinnan ajaksi.

Tiistaina oli edelleen epäselvää, mistä onnettomuus tarkalleen johtui.

Lue myös: Lentokone hajosi ilmassa – United Airlines teki konetyypistä huolestuttavan löydön

Yhdysvaltain kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta antoi kuitenkin maanantaina ymmärtää, että osaa ei ollut välttämättä kiinnitetty oikein.

Lentoyhtiö United Airlines kertoi maanantaina havainneensa alustavissa tarkastuksissa löysiä osia Boeing 737 Max 9 -mallin lentokoneissaan.

Hieman myöhemmin myös Alaska Airlines ilmoitti löytäneensä vastaavissa tarkastuksissa löysiä osia.

Boeingin koneissa ongelmia aiemminkin

FAA kertoi tiistaina viimeistelevänsä Boeingin kanssa ohjeistuksia lentokiellossa olevien koneiden tarkistuksia varten.

FAA:n mukaan Boeing oli tarjonnut maanantaina alustavan versionsa ohjeistuksista, mutta muokkaa sitä nyt viranomaisten palautteen pohjalta.

–  FAA suorittaa perusteellisen arvioinnin saatuaan Boeingin ohjeiden uusitun version, FAA kertoi.

Lue myös: Matkustajakoneesta kesken lennon irronnut ovi löytyi Bobin takapihalta – koneessa varoitus häiriöistä jo ennen jysäystä

Boeingin 737 MAX -konemallien kanssa on ollut ongelmia aiemminkin.

Kaksi kyseisen mallin konetta putosi vuosina 2018 ja 2019.

Tutkijoiden mukaan keskeinen syy koneiden putoamiseen oli MCAS-sakkauksenestojärjestelmän virheellinen toiminta.

Dave Calhoun aloitti lentokonejätin toimitusjohtajana vuoden 2020 tammikuussa, kun yhtiö oli toipumassa näistä lukuisiin kuolemiin johtaneista turmista.

Lue myös: Lentokoneen kylkeen tuli iso reikä kesken lennon USA:ssa – kamera tallensi tilanteen: "Julistamme hätätilan"

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet