Malesian uusittu F1-rata on osoittautunut tiimeille vaikeaksi paikaksi säätää autonsa kohdilleen. MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen on skeptinen Ferrarin menestysmahdollisuuksia kohtaan.
Ferrari oli perjantain harjoitusvauhdin perusteella Red Bullin edellä Mercedeksen lähimpänä uhkaajana, mutta lauantain aika-ajoissa punaiset jätettiin sijoille viisi ja kuusi. Enää ei kisapituudestakaan uskalleta puhuta Ferrarin Sebastian Vettelin ja Kimi Räikkösen vahvuutena.
– Red Bull ajoi hyviä pitkiä vetoja. Kyllähän Ferrari on perinteisesti ollut hyvä niissä, mutta ei Red Bullkaan ole huono ollut. Luulen, että he ovat hyvissä asemissa voittamaan Ferrarin, Oikarinen ennakoi sunnuntain kisaa.
MM-sarjassa Red Bullilla on jo 15 pisteen etumatka Ferrariin, kun kautta on jäljellä kuusi osakilpailua. Maranellon hälytyskellot ovat soineet jo pitkään, mutta jos nyt tulee tappio, Ferrarilla alkaa olla jo kiire.
Eturivin vallannut Mercedes on puolestaan ottanut opikseen viime vuoden romahduksesta. MM-kärkitiimiä on hankala pysäyttää ulkoapäin. Jos siis Lewis Hamilton ja Nico Rosberg eivät sorru virheisiin keskinäisessä maailmanmestaruustaistelussaan.
Radan lämpötila kävi perjantain harjoituksissa peräti 61 asteessa, mutta lauantaina lukema putosi 43 asteesta koko ajan aika-ajojen edetessä. Tällä on suuri vaikutus autojen toimintaan.
– Se vaikutti auton balanssiinkin ja sen takia eri kuljettajilla nähtiin ongelmia, kuten esimerkiksi Valtteri Bottaksella, Oikarinen sanoo.
– Heti kun radan lämpötila nousee kymmenen astetta, se vaikuttaa rengaspaineisiin, mutta nyt puhutaan parinkymmenen asteen erosta, niin se on jo aika iso.
Ferrari on kahden viime kauden aikana osoittanut erikoista venymiskykyä aina mahdollisimman kuumissa olosuhteissa, joten pitäisikö italialaistiimin olla jälleen sitä parempi, mitä ylemmäs lämpötila sunnuntaina nousee.
– Niin he luulivat itsekin, mutta ei vain näyttänyt tulos ainakaan vielä siltä. Kisa kertoo tietysti paljon enemmän, mutta ei se helppoa ole, Oikarinen toteaa.
Kahden stopin kisa
Rengasvalmistaja Pirelli ennakoi kilpailun parhaaksi strategiaksi kahden pysähdyksen taktiikkaa. Sateenriski on kuitenkin aina Malesiassa läsnä ja radan lämpötilan ennustaminen on vaikeaa.
– Radan lämpöä seurataan jatkuvasti, mutta säädön ennustaminen on se vaikein juttu. Tietysti aina täytyy yrittää arvata, mikä on se oikea juttu ja aina se ei osu kohdilleen.
– Kisastrategian perusteet eivät välttämättä muutu, koska rengaskuluma on prioriteetti ja se tiedetään suunnilleen, miten renkaat tulevat käyttäytymään, mutta lopullinen kisastrategia tehdään juuri vähän ennen lähtöä. Sitten sitä tietysti vähän muutetaan kisan aikanakin, jos nähdään, että rengas ei kestäkään tai se kestää paremmin kuin odotettiin, Oikarinen taustoittaa.
Viime vuonna Vettel ajoi Malesiassa voittoon kahden pysähdyksen taktiikalla, mutta tuolloin käytössä olivat vain Pirellin kaksi kovinta rengasseosta. Nyt kärkiautot lähtevät kisaan pehmeämmillä renkailla, jotka näyttävät kestävän kohtuullisesti, jos radan pinnan lämpö ei nouse aivan niin ylös kuin perjantaina.
– Kyllä sen pitäisi kestää, mutta siinä on paljon autokohtaisia eroja. Pitää muistaa, että rata on aika raskas renkaille, koska siinä on paljon sivuttaista voimaa, Oikarinen sanoo.