Britannian ensimmäisen tuotantolaitoksen on määrä olla toiminnassa 2030-luvun alkupuoliskolla.
Britannia aikoo olla ensimmäinen maa Euroopassa, joka tuottaa kehittynyttä uraanipolttoainetta. Britannian hallinto kertoi sunnuntaina sijoittavansa 300 miljoonaa puntaa eli noin 349 miljoonaa euroa HALEU-ohjelman (High-Assay Low-Enriched Uranium) rakentamiseen.
HALEU-polttoainetta tuottaa tällä hetkellä kaupallisessa mittakaavassa vain Venäjä. HALEU-tuotanto voisi Britannian mukaan auttaa Venäjän syrjäyttämisessä maailmanlaajuisilla energiamarkkinoilla.
Energiaturvallisuudesta ja nollapäästötavoitteesta vastaava ministeri Claire Coutinho tähdentää Britannian vastustaneen Venäjää ja sen presidenttiä Vladimir Putinia öljy-, kaasu- ja rahoitusmarkkinoilla, eikä maa aio antaa Putinin kiristää ydinpolttoaineellakaan.
– Britannia antoi maailmalle ensimmäisen toimivan ydinvoimalan, ja nyt meistä tulee ensimmäinen valtio Euroopassa Venäjän ulkopuolella, joka tuottaa kehittynyttä ydinpolttoainetta, Coutinho sanoo tiedotteessa.
HALEU-polttoainetta tarvitaan monien seuraavan sukupolven kehittyneiden ydinreaktoreiden käyttämiseen. Uraani-isotooppi 235:n pitoisuus on HALEU:ssa 5–20 prosenttia, mikä ylittää useimmissa ydinvoimaloissa tätä nykyä käytettävän enintään viiden prosentin tason.
Hallinnon mukaan Britannian ensimmäisen tuotantolaitoksen on määrä olla toiminnassa jo 2030-luvun alkupuoliskolla.
Tuotanto alkoi hiljan Yhdysvalloissa
HALEU:n tuotanto on hiljattain alkanut Yhdysvalloissa, mutta Kansainvälisen atomienergiajärjestön IAEA:n mukaan ainoastaan Venäjällä toimiva tuotantolaitos valmistaa uraania kaupallisessa mittakaavassa.
Britannian tuoreeltaan ilmoittama investointi on osa maan suunnitelmia saada tuotettua ydinvoimalla jopa 24 gigawattia sähköä vuoteen 2050 mennessä. Määrä vastaa noin neljäsosaa Britannian sähköntarpeesta.
Britannian toiveissa on saada 95 prosenttia maan sähköstä vähähiilisestä energialähteestä vuoteen 2030 mennessä. Sähköverkon hiilidioksidipäästöt puolestaan halutaan poistaa kokonaan vuoteen 2035 mennessä.
Pääministeri Rishi Sunak joutui tuoreeltaan arvostelun kohteeksi, koska päätti lykätä kaikkien bensiini- ja dieselautojen myyntikieltoa viidellä vuodella vuoteen 2035.
Päätöstä kritisoineiden mukaan tämä vaikeuttaisi Britannian nollapäästötavoitteen saavuttamista vuoteen 2050 mennessä.