Auton esilämmitykseen on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja. Yksi autoilijoiden suosimista laitteista on lohkolämmitin.
Auton esilämmittäminen on ympäristöteko, kertoo VTT:n tutkimusprofessori Mikko Pihlatie. Hänen mukaansa esilämmityksellä saadaan paikallispäästöjä merkittävästi alas. Näin on varsinkin pian käynnistyksen ja liikkeellelähdön jälkeen.
Pihlatie suosittelee käyttämään esilämmitystä pakkaskeleillä jo pelkästään matkustusmukavuuden kannalta. Sitä vastoin polttoaineenkulutukseen auton esilämmityksellä ei ole välttämättä suurta merkitystä.
– Jos esilämmitetään polttoainekäyttöisellä lämmittimellä, niin se siirtyy sieltä ajamisesta taas siihen esilämmitykseen se polttoaineenkulutus, Pihlatie sanoo.
Esilämmityksellä voidaan saada akkuun lisää käyttöikää.
– Jos akkua käytetään epäsuotuisissa olosuhteissa, niin kyllä varmasti paranee, jos me voimme lämmittää sitä ja tuoda se sille hyvälle toiminta-alueelle.
Pihlatie uskoo, että tällä hetkellä moni pohtii myös sähköauton talvikäyttöä.
– Sähköauto saattaa tuoda aika paljonkin näitä hyviä puolia sen suhteen. Se lämpenee nopeasti ja on käyttövalmis suoraan.
– Toki se ajomatka on sitten se, joka pitää katsoa. Jos on mahdollista laittaa laturin kautta se esilämmitys, niin se tukee sitä sähköauton käyttöä.
Lue myös: Ei näin! Tärkeä vilkkusääntö unohtuu yllättävän monelta autoilijalta
Esilämmittimet tekevät kauppansa
Autojen esilämmittimien kysyntä on tällä hetkellä kuumimmillaan, kertoo yrittäjä Ari Rantalainen Uudenmaan Autovarustelusta. Rantalaisen yritys on keskittynyt erityisesti Webasto-polttoainelämmittimiin.
– Kysyntä on kova. Meidän yritykselle talviaikana on aina suuri kysyntä.
Rantalaisen mukaan esilämmittimien kysyntä ei ole kuitenkaan erityisesti viime vuosina kasvanut.
– Näin ei voi sanoa. Autot ovat muuttuneet, siellä löytyy sähköautoista valmiiina lämmityksiä. Se korvaa tietysti meidän duunin.