Paikallisbussin kuljettaja sai tarpeekseen liikennesäännöistä piittaamattomista yksityisautoilijoista Tampereella.
Jaana Rosenberg oli tiistai-iltapäivänä kävelyllä Tampereen keskustassa raitiotietyömaan kohdalla, kun hän kiinnitti huomiota keskellä katua kököttävään linja-autoon. Äänitorven töräys siirsi Rosenbergin huomion vastakkaisesta suunnasta lähestyvään Mercedes-Benziin. Koska kapea katu on aidattu molemmilta puolilta ympärillä olevan työmaan vuoksi, oli ohittaminen mahdotonta. Kyseinen tieosuus, Hämeenkadun länsipää, on suljettu yksityisautoilijoilta.
Linja-auton kuljettaja ei suostunut päästämään Mersu-kuljettajaa ohitseen. Henkilöautoilija nousi Rosenbergin mukaan autostaan ja käveli rauhallisesti jututtamaan bussikuskia, mutta palatessaan autolleen kiroili kuuluvaan ääneen.
– Autoon noustuaan hän käänsi auton hyvin pitkällisen sahaamisen jälkeen ja palasi takaisin Hämeenpuistoon, mistä oli tullutkin alunperin kiellettyyn ajosuuntaan, Rosenberg kertoo.
Sekä tien sulkeneen linja-auton että Mersun takana oli useita busseja ja takseja, jotka seisoivat hiljaa paikoillaan, vaikka ruuhka-aikaan sattunut tilanne kesti yli kaksi minuuttia. Rosenbergin mukaan vaikutti siltä kuin kaikki olisivat hyväksyneet bussikuskin toiminnan ja Mersu-kuskin julkisen nöyryytyksen.
AL: Poliisilta ja työnantajalta noottia
Aamulehden haastattelema ylikomisario Jari Näkki Sisä-Suomen poliisista tuomitsee bussikuskin toiminnan. Näkki kertoo, että kenenkään ei pidä alkaa omatoimiseksi liikennepoliisiksi, vaan ilmoittaa asiasta tarvittaessa virkavallalle.
– Viranomaiset ovat sitä varten, että he ohjaavat liikennettä. Lähtökohta on se, että siviili-ihminen ei ala tuolla liikenteessä tekemään mitään älyttömyyksiä. Se ei ole kansalaisen velvollisuus eikä edes oikeus, Näkki sanoi Aamulehdelle.
Lehden mukaan Tampereen kaupunki on pyytänyt poliisilta valvontaa Hämeenkadulle muuttuneiden liikennejärjestelyiden vuoksi.
Kyseistä bussia operoi Länsilinjat, jonka joukkoliikennesuunnittelupäällikön Vesa Luoman mukaan kuljettajan toiminta ei ollut hyväksyttävää.
– On ihan selvä asia, että liikennettä valvoo poliisi, eikä ole kuljettajan asia ottaa oikeutta omiin käsiinsä, Luoma kertoi Aamulehden haastattelussa.
Työmaat kismittävät tamperelaisia
Jaana Rosenberg kertoo, että raitiovaunun tuleminen on herättänyt Tampereella suuria tunteita. Hänen mukaansa Tampere-aiheisissa Facebook-ryhmissä valitetaan, kuinka keskustassa ei pysty työmaiden vuoksi enää kulkemaan.
– Monella on mentaliteetti, että he eivät välitä rajoituksista, vaan jatkavat samaan vanhaan malliin protestina ratikalle.
Hämeenkadun sulkeminen elokuun alussa oli Rosenbergin mukaan monille se viimeinen niitti.
– Poliisilla ei riitä resurssit valvomaan ajokiellon toteutumista, ja moni käyttää tätä hyväkseen. Nyt ilmeisesti tämä bussikuski päätti antaa opetuksen sääntöjen noudattamisesta.
Rosenberg sanoo, että Hämeenkadun sulkemisesta yksityisautoilta on tiedotettu paikallisissa lehdissä ja siitä on kerrottu selkeästi myös liikennemerkein. Hän pitää tienpätkää siitä huolimatta villinä läntenä. Aamulehden artikkelissa olevan kyselyn perusteella 70 prosenttia vastaajista ei tiennyt, miten Hämeenkadulla saa tällä hetkellä ajaa.
Itsekin keskustan tuntumassa päivittäin ajava Rosenberg sanoo, että Hämeenkadun sulkeminen on hankaloittanut myös heidän perheensä liikkumista.
– Pahimpaan ruuhka-aikaan tämä muutaman kilometrin matka pidentää matka-aikaa jopa 15 minuuttia.
Hän kuitenkin huomauttaa, että vaikka haasteita onkin, ei keskustan liepeillä ajelu ole siihen varautuneille mitenkään mahdotonta.
Kuva ja video: Jaana Rosenberg
***
1:29