Viime yönä alkanut linja-autoalan lakko on pysäyttänyt tänään noin 90 prosenttia pääkaupunkiseudun bussivuoroista. Myös muissa suurissa kaupungeissa suuri osa bussilinjoista on jäänyt ajamatta. Pahoja ongelmia ei ole kuitenkaan ilmennyt.
Monen suomalaisen työ- tai koulumatkaan tuli tänään mutka matkaan bussilakon takia, kun suuri osa vuoroista jäi ajamatta.
– Onhan se koulumatka vaikeutunut sen verran, että joutui tulemaan tänne Pasilaan ja menemään junalla. Normaalisti menisin bussilla kodin läheltä, Jimi Viita kertoo Helsingin Pasilassa.
– Luulin aamulla, että en pääse bussilla, mutta pääsinkin helpolla. Kaksi bussia tuli peräkkäin. Nyt kuitenkin olen joutunut odottelemaan, toteaa puolestaan Pirjo Sormunen.
Liikenne on sujunut pääosin rauhallisesti. Esimerkiksi Tampereella epäillään, että etätyösuositus on otettu tosissaan.
– Liikenne sujunut hyvin ja rauhallisesti. On ollut jopa rauhallisempaa kuin normaalina arkiaamuna. Ilmeisesti hiihtoloma vaikuttaa ja etätyöpäiväsuositus on otettu tosissaan, liikenneoperaattori Marko Nuutinen Fintraffic Tampereelta sanoo.
Rikkureita ollut joitakin
MTV Uutiset kävi myös jututtamassa lakkovahteja Helsingissä Pohjolan Liikenteen varikolla.
AKT:n lakkovahtien mukaan lakko on purrut hyvin ja liikenne vähentynyt.
– On saatu portit pitämään ja lakon vaikutukset ovat suuret. Noin 15 prosenttia liikenteestä on toiminut, kertoo Pohjolan Liikenteen kuljettajien pääluottamusmies Janne Nikama.
Aivan kaikki kuljettajat eivät ole lakossa, mutta suurin osa kuitenkin.
– Rikkureita on ilmaantunut. Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Jotkut on rikkureita, toiset ei, Nikama toteaa.
– Kyllä tässä jonkunlaisia arpia jää (rikkureista), mutta elämä jatkuu. Jatkamme heti töitä, kun sopimus tulee, hän jatkaa.
Linja-autoalan sovittelu jatkuu taas torstaina. AKT on saanut työnantajien kanssa jo useita muiden alojen sopimuksia tehtyä, joten edellytykset myös linja-autoalan sopimukselle ovat parantuneet. Kiistakysymykset on pystytty ainakin muilla aloilla sovittelemaan.
– Toivotaan, että tulee kaikkia tyydyttävä ratkaisu, Nikama sanoo.
AKT pyrkii saamaan lakolla muutoksia erityisesti työaikakysymyksiin.
– Käytännön työssä meillä on pisin työpäivä 11,5 tuntia, ja HSL:n (pääkaupunkiseudun) hektisessä liikenteessä se on pitkä aika ajaa. Mieluummin olisi myös oltava kaksi vapaapäivää putkeen kuin vain yksi, Nikama selvittää.