Bussinkuljettajat saavat harjoittaa erityistä varovaisuutta liukkailla keleillä, mutta myös matkustajien kannattaa huomioida riskit.
Jos talviolosuhteet tuntuvat haastavilta autoilijan tai jalankulkijan näkökulmasta, sitä ne ovat myös bussinkuljettajille.
Erityisesti pysäkeille saapuminen voi olla vaihtuvissa sääolosuhteissa vaikeaa.
– Ihmiset seisovat usein ihan siinä kadun reunalla, ja kun pysäkit ovat monesti jäässä ja linja-auto painaa 15 000 kiloa, se ei ihan hetkessä pysähdy taikka saattaa hieman liukua suuntaansa, jos pysäkit eivät ole hyvin hiekoitettuja, Helsingin seudun liikenteen bussilinjoja ajava kuljettaja Frank Ahrenberg kertoo.
Lue myös: Tältä uusi ajokortti näyttää: "Merkittävin uusi ominaisuus on..."
Oma näkyvyys kannattaa huomioida pimeällä
Käden heilautus viestii tunnetusti bussinkuljettajalle, että matkustaja on nousemassa pysäkiltä kyytiin.
Pimeällä ja keskustan valojen ulkopuolella tummiin pukeutunutta henkilöä voi olla hankalaa erottaa pysäkiltä, vaikka tämä kuinka heiluttaisi kättään.
– Matkustajat ovat kiitettävästi lisänneet sitä, että näytetään puhelimella valoa. Se näkyy todella hyvin ja pitkälle, Ahrenberg sanoo.
Varsinkin taajaman ulkopuolella myös bussin ajonopeus saattaa olla korkeampi, kuin kaupunkiajossa tyypillinen 30 kilometriä tunnissa.
– On tärkeää, että kuski näkee hyvissä ajoin, että henkilö haluaa kyytiin. Näytä merkkiä ajoissa ja niin kauan, että näet linja-auton vilkun syttyvän, jolloin tiedät, että kuljettaja on huomannut sinut.
Erityisesti pysäkeillä, joiden ohi ajaa monta eri linjaa, kuljettajan on hankala ilman selkeää merkkiä päätellä, onko joku haluamassa juuri hänen ajamansa linjan kyytiin.