Ranskalaisen satiirilehden Charlie Hebdon ensimmäinen terrori-iskujen jälkeinen numero on käynyt vilkkaasti kaupaksi. Ainakin kotimaassaan lehti on jo myyty loppuun monilta lehtikioskeilta.
– Se oli uskomatonta. 60-70 ihmistä oli jonossa odottamassa, että avaan kioskin, sanoo pariisilaisessa lehtikioskissa työskentelevä nainen.
– En ole koskaan nähnyt mitään tällaista. Kaikki 450 lehteä myytiin varttitunnissa.
Normaalin noin 60 000:n sijasta lehteä on painettu kolme miljoonaa kappaletta, mutta painosmäärä aiotaan nostaa viiteen miljoonaan.
Tuoreemman numeron tuotto menee terrori-iskun uhrien omaisille. Terroristit tappoivat viime viikolla 12 ihmistä hyökkäyksessä Charlie Hebdon toimitukseen.
Ranskassa lehdestä on määrä tulla myyntiin vielä uusia kopioita lähipäivinä. Lehti on määrä julkaista myös digitaalisena versiona englanniksi, espanjaksi ja arabiaksi.
Brysselissä lehtikioskeista kerrottiin, että lehti saadaan myyntiin vasta huomenna. Myyjien mukaan kysyntä on ollut niin kovaa, että lehti todennäköisesti revitään käsistä.
Profeetan kuva ärsyttää
Tuoreen numeron kannessa on kuva profeetta Muhammadista. Hän pitelee kylttiä, jossa on terrori-iskun vastustajien ja sananvapauden puolustajien tunnuslauseekseen nostama teksti "Je suis Charlie" eli minä olen Charlie. Otsikon alla lukee "kaikki on annettu anteeksi".
Kansikuva on jo herättänyt ärtymystä ainakin joidenkin maiden muslimeissa, joiden mielestä profeetasta ei saisi tehdä kuvia.
Esimerkiksi Iranissa konservatiivinen online-julkaisu Tabnak katsoo, että Charlie Hebdo on jälleen loukannut profeettaa.
Lontoon muslimien yhdistyksen johtaja Omer El-Hamdoon arvioi uutiskanava CNN:lle, että kannen on tarkoitus olla viesti terroristeille siitä, ettei väkivalta voi olla ratkaisu.
– Mutta olisi ollut mukavaa, jos he olisivat ottaneet muslimien tunteet paremmin huomioon, koska monet muslimit olivat mukana sunnuntain mielenosoituksessa, El-Hamdoon sanoo.