Craig Breenin onnettomuus nosti esiin tärkeän turvallisuuskysymyksen – "Riskejä ei voida poistaa kokonaan"

Uutta lähikuvaa Craig Breenin turmapaikalta – kohtalokas puuaita palasina 0:57
Traaginen onnettomuus vei WRC-tähti Craig Breenin hengen – tässä törmäys tapahtui.

Vakavat onnettomuudet ovat nykyään harvinaisia ralliautoilun huipulla, mutta viime viikolla tuli traaginen muistutus lajin vaaroista.

Rallin MM-sarjan nykyiset Rally1-luokituksen hybridiautot ovat pääluokan historian nopeimpia kilpureita, mutta autot ovat myös todella turvallisia. Jotain ralliautojen turvallisuuden kehittymisestä kertoo se, että MM-sarjan pääluokassa oli tapahtunut kuolemaan johtanut onnettomuus vain kertaalleen 2000-luvulla ennen viime viikkoa.

Markko Märtinin kartanlukija Michael Park sai surmansa vuonna 2005 Walesin MM-rallissa. Viime torstaina Hyundai-kuljettaja Craig Breen menetti henkensä Kroatian MM-osakilpailun ennakkotesteissä. Breenin onnettomuus nosti tapetille autojen turvallisuusseikat.

Citroenin tallipäällikkönä ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomona aiemmin toiminut Yves Matton painottaa, että riskit ja vaarat ovat aina osa ralliautoilua, vaikka turvallisuus on parantunut huomattavasti.

– Siitä on yli 15 vuotta aikaa, kun sarjassa oli kuolemaan johtanut onnettomuus. Se johtuu siitä, että tämä on lajin korkein taso. Kaikki asiat tutkitaan, jotta turvallisuus on mahdollisimman korkealla tasolla, Matton kertoi Belgian yleisradioyhtiölle RTBF:lle.

– Riskejä ei voida poistaa kokonaan, kun kilpaillaan luonnollisessa ympäristössä.

Rally1-autot tulivat MM-sarjaan viime kaudella, mutta kilpurille tehtiin ensimmäiset turvallisuustestit jo neljä vuotta sitten. Autot kestävät koviakin iskuja, mutta niistä löytyy edelleen heikkoja kohtia, joiden vahvistaminen voi olla jopa tekemätön paikka.

Kuten Breenin traagisessa tapauksessa nähtiin, tuulilasi ja sivuikkunat eivät tarjoa parasta mahdollista suojaa. Breenin Hyundai törmäsi puisista paaluista tehtyyn aitaan, josta tiettävästi tunkeutui osia kohtalokkaasti sisälle auton ohjaamoon.

– Autojen turvallisuus kehittyy jatkuvasti, mutta nollariskiä ei ole olemassa, kun kilpaillaan luonnossa. Olemme nähneet tämän onnettomuuden olosuhteet, mutta emme voi enää palata siihen. Kuljettajat yrittävät sopeutua näihin olosuhteisiin, jotka johtuvat luonnollisesta ympäristöstä, Matton sanoi.

Irlantilaisen turmasta on aikaa alle viikko, mutta hänen kollegansa ovat jo palanneet ralliarkeen. Kroatian MM-rallin nuotitus käynnistyi tiistaina ja muutaman päivän kuluttua kilpaillaan asvalttierikoiskokeilla Zagrebin ympäristön asvalttipätkillä.

Paluu ralliauton rattiin saattaa tuntua vaikealta suru-uutisen vuoksi.

– Tällä tasolla tiedostaa lajin riskit, vaikka välillä ne voivat unohtua, koska onnettomuudet ovat melko harvinaisia tällä tasolla. Nyt tärkeintä on se, että viime viikolla sokin kokeneet kuljettajat palaavat tielle ja jatkavat ajamista, Matton totesi.

– Keskittyminen pitää saada takaisin ajamiseen ja sitten työn pitää jatkua. Siinä vaiheessa, kun kuljettaja alkaa kysyä itseltään riskeistä, tätä työtä ei voi enää jatkaa.

Matton tunsi hyvin Breenin, jonka tallipäällikkönä belgialainen toimi Citroenilla.

– Hänessä oli tietynlaista herkkyyttä, mikä saattoi johtua siitä, mitä hänelle tapahtui aiemmin, Matton viittasi siihen, että Breenin kartanlukija Gareth Roberts kuoli onnettomuudessa 11 vuotta sitten.

– Huippu-urheilumaailma on kova, mutta hän piti kiinni arvoistaan. Ja ennen kaikkea ralli ja ajaminen olivat hänen intohimonsa.

Lue myös:

    Uusimmat