Katumaastureiden tarjonta on laajempaa kuin koskaan ennen. Dacia haluaa oman siivunsa edullisen luokan Dusterilla, joka on nyt edennyt toiseen sukupolveen.
Renault-konsernin alaisuudessa toimiva edullisiin autoihin keskittyvä Dacia esitteli katumaasturi Dusterin seitsemän vuotta sitten. Malli on noussut Dacia-malliston suosikiksi myös Suomessa ja vuonna 2016 Dustereita rekisteröitiin meillä lähes tuhat kappaletta.
Uusi toisen sukupolven Duster omaa paljon sukunäköä edeltäjäänsä, mutta on saanut ilmeeseensä lisää särmää. Keulan vaakasuuntainen säleikkö korostaa auton leveyttä, ja uudet muhkeammat pyöränkaaret puolestaan antavat kokonaisuudella varsin jämäkän ilmeen.
Sisätiloissa sekä materiaalien laatuun että työn jälkeen on kiinnitetty huomiota. Myös Dacioissa perinteisesti hieman heikkoa ergonomiaa on parannettu penkkien laajemmilla säätövaroilla, minkä lisäksi ohjauspyörään on viimein saatu myös syvyyssäätö. Reiluun 4,3 metrin mittaan nähden ohjaamossa on tuttuun tapaan hyvin tilaa. Etuvetoiset mallit tarjoavat tavaratilaa 475 litraa, ja nelivetoiset 443 litraa.
Myös varustelu on ottanut harppauksia eteenpäin ja samalla lähemmäs nykypäivän standardeja. Autoon on tarjolla ensimmäistä kertaa muun muassa automaatti-ilmastointi, avaimettoman käytön mahdollistava älyavain, automaattiset ajovalot, kuolleen kulman varoitin sekä neljän kameran järjestelmä, josta tosin on nähtävissä vain yhden kameran kuva kerrallaan. Näiden lisäksi mukavuutta on pyritty parantamaan huomattavasti paremmalla äänieristyksellä.
Moottoreiksi on tarjolla 115- ja 125-hevosvoimaiset bensakoneet, jotka yhdistyvät aina manuaalivaihteistoon, ja tehokkaampi on tarjolla myös nelivetona. 110-hevosvoimainen diesel on puolestaan tarjolla nelivetona manuaalivaihteiston kera, mutta automaattivaihteiston parina aina etuvetoinen. Nelivetoisuuden lisäksi maasto-ominaisuuksissa auttavat 210 millimetrin maavara, alamäkihidastin sekä mäkilähtöavustin.
Uuden Dacia Dusterin hintoja ei ole vielä julkaistu. Auto tulee myyntiin keväällä 2018.
Galleria
Kuvat: Valmistaja