Euroopan edullisimmaksi hehkutettu sähköauto ei ole näillä näkymin tulossa Suomeen virallisia reittejä pitkin.
Kun suomalaisillekin tuttu romanialaismerkki Dacia esitteli Spring-mallinsa syksyllä 2020, tituleerasi se sitä markkinoiden halvimmaksi täyssähköautoksi.
Auto saapui hiljattain myyntiin Ranskassa, jossa sen karvalakkimallin hinta on asettunut houkuttelevaan 16 990 euroon. Ranskalaiset hankintatuet mukaanlaskettuna hinta painuu 12 000 euron tuntumaan.
Edullisempia sähköautoja odottaneille suomalaisille maahantuojalla ei kuitenkaan ole tarjota hyviä uutisia, sillä Dacia Spring ei ole tulossa Suomeen – ainakaan virallisia reittejä.
Lue myös: Kahdelle eurooppalaiselle sähköautolle umpisurkea tulos kolaritestissä – yhteensäkin vain yksi tähti: "Aikoinaan synonyymi turvallisuudelle"
– Tehdas ei valmista Springistä kylmän ilmaston versiota ja siksi mallia ei ole tulossa Suomeen. Kaikki meidän maahantuontimalliston autot ovat sellaisia, joissa kylmät olosuhteet on otettu huomioon, maahantuojan tiedotuspäällikkö Riitta Leskinen kertoo.
Leskisen mukaan toivo Springin saamisesta Suomeen on elänyt, ja kiinnostusta autoa kohtaan on ollut. Tällä hetkellä tilanne ei kuitenkaan näytä hyvältä.
Artikkeli jatkuu videon alla.
0:10
– Odotimme pitkään, että tilanne muuttuisi, mutta harmiksemme näin ei ole tapahtumassa ainakaan lähiaikoina.
Samasta syystä autoa ei ole virallisesti hinnoiteltu Suomessa, eikä ennakkotilauksia ole otettu vastaan.
Myynnissä olevat autot tuotu epävirallisia reittejä
Suomessa kuitenkin on myynnissä Dacia Spring -sähköautoja, jotka ovat yksittäisten toimijoiden tuomia.
Lue myös: Lada tuo markkinoille sähköauton – tältä se näyttää
Esimerkiksi Nettiautossa Springejä on tällä hetkellä myynnissä peräti 27 kappaletta. Hinnat vaihtelevat täysin ajamattomien yksilöiden noin 26 000 eurosta vähän enemmän kilometrejä nielleiden yksilöiden runsaaseen 21 000 euroon.
Yhtäkään alle 20 000 euron Springiä ei ole Nettiautossa tarjolla, joten epävirallisia reittejä Suomeen tuotujen autojen hinnassa on tuntuvasti Suomi-lisää verrattuna esimerkiksi Ranskan hintoihin.
Leskisen mukaan liikkeiden itse Suomeen tuomien yksittäiskappaleiden tilanne ei ole täysin mutkaton.
– Näille autoille ei ole Suomessa virallista huoltoverkostoa. Meidän verkostoamme ei ole siis luonnollisestikaan koulutettu sellaista mallia varten, jota emme tuo itse maahan, Leskinen huomauttaa.
Miten sähköauton huoltaminen sitten tapahtuu, jos maahantuojallakaan ei ole koulutusta sen kanssa toimimiseen?
– Ainakin toistaiseksi mahdollisessa vikatilanteessa pitää kääntyä auton Suomeen tuoneen yrityksen puoleen, Leskinen sanoo.