Sekä Euroopan halvimman sähköauton titteliä hallussaan pitävä Dacia Spring että saman konsernin tuote Renault Zoe saivat tuoreessa törmäystestissä surkean tuloksen. Euro NCAPin pääsihteerin mukaan suoritus osoittaa, että turvallisuudesta on tingitty konsernin halvemmissa sähköautoissa.
– Vuosi päättyy mollivoittoisesti, tiedottaa uusien autojen kolariturvallisuutta Euroopassa testaava Euro NCAP.
Vaikka sen uusimmalla testikierroksella nähtiin tällä kertaa seitsemän kiitettävää viiden tähden suoritusta, alittuivat odotukset kahden saman konsernin tuotteen kohdalla. Dacia Springin että päivitetyn Renault Zoen kohdalla.
Dacia Spring on Euroopan halvin täyssähköauto. Vaikka sitä markkinoidaankin täysin uutena autona, pohjautuu se Euro NCAPin mukaan vahvasti vain Kiinassa myytävään Renault City K-ZE:hen, joka puolestaan on johdannainen Intiaan ja Latinalaiseen Amerikkaan suunnatusta Renault Kwidistä.
Lue myös: Suomessakin myytävä uutuusauto sai törmäystestissä vain kaksi tähteä: "Epäilemättä löytänyt markkinarakonsa"
Euro NCAP kertoo tiedotteessaan, että Daciaa on Euroopassa totuttu pitämään merkkinä, joka keskittyy olennaiseen ja jonka autoista on karsittu pois kaikki tarpeeton. Euro NCAP sanoo, että Springin kohdalla pihi romanialaisvalmistaja on kuitenkin mennyt liian pitkälle.
Spring tarjoaa Euro NCAPin törmäystestin perusteella vain vähän suojaa kuljettajan rintakehälle ja takamatkustajan päälle nokkakolarin sattuessa. Sivutörmäyksessä suoja rintakehälle on Euro NCAPin mukaan marginaalinen, ja hengenvaarallisten vammojen riski on korkea. Tähtiä pudotettiin myös avustinjärjestelmien puutteiden vuoksi.
Renault Zoe sai vieläkin tylymmän tuomion, sillä sille ei annettu tähtiä lainkaan. Zoe sai viime vuonna pienen kasvojenkohotuksen, mutta Euro NCAPin mukaan matkustajien suoja on mennyt jopa heikompaan suuntaan, sillä aiemmin päätä ja rintakehää suojanneet sivuturvatyynyt on vaihdettu malliin, joka suojaa vain rintakehää. Euro NCAP kritisoi myös Zoen puutteellista muiden tienkäyttäjien turvallisuutta parantavaa teknologiaa, eikä antanut autolle yhtäkään tähteä.
Zoen nollan tähden tulos kertoo paljon myös Euro NCAPin kiristyneistä vaatimuksista, sillä kyseessä on kuitenkin hyvin pitkälti sama auto kuin vuonna 2012, jolloin Zoe nappasi täydet viisi tähteä.
Lue myös: Kiinalaiset autot laitettiin eurooppalaiseen törmäystestiin – tässä tulos, joka ei jättänyt mitään epäselväksi
2:37
Euro NCAPin pääsihteeri Michiel van Ratingenin suusta ei hurraahuutoja kuulunut.
– Renault oli aikoinaan synonyymi turvallisuudelle. Laguna oli vuonna 2001 historian ensimmäinen täydet viisi tähteä saanut auto. Olemme pettyneitä Zoen ja Dacia Springin tuloksiin, sillä ne osoittavat, että turvallisuudesta on tingitty konsernin siirtyessä sähköautoihin, van Ratingen tylytti.
– Dacia hehkutti vain muutama kuukausi sitten [Autocarin haastattelussa], että he painavat töitä matkustajien turvallisuuden parantamiseksi ja että heidän autojensa matkustajaturvallisuus menee aina eteenpäin. Tämä ei selvästikään ole asian laita. Näiden autojen ongelmana ei ole ainoastaan huomattavien aktiivisten turvavarusteiden puuttuminen vakiovarusteista, vaan myös niiden matkustajille tarjoama suoja on huonompi kuin mitä olemme muilta nähneet vuosiin, van Ratingen jatkoi läksyttämistä.
Pienten sähköautojen edullisempaa hintaluokkaa edustaa myös Fiatin uusi 500e, joka sai Euro NCAPilta kelvolliset neljä tähteä tällä samaisella testikierroksella kuin Spring ja Zoekin. Muita vuoden viimeisellä testikierroksella koeteltuja sähköautoja olivat Mercedes-Benz EQS sekä BMW iX, jotka saivat kumpikin täydet viisi tähteä.
Dacian uusi polttomoottorikäyttöinen Sandero sai Euro NCAPin törmäystestissä keväällä kaksi tähteä viidestä.
Lue myös: Törmäystestaajat kehittivät uuden kokeen – vain yksi kahdestakymmenestä autosta sai hyvän arvosanan: "Osuimme oikeaan"
Lähde: Euro NCAP