Suomalaisten mielestä Dacian autot eivät saa osakseen sellaista arvostusta kuin kuuluisi.
Dacia on Suomen aliarvostetuin automerkki. Tätä mieltä on peräti 15 prosenttia äskettäin auton ostaneesta runsaasta tuhannesta suomalaisesta, jotka vastasivat markkinapaikka Torin teettämään kyselyyn.
Dacian jälkeen kaikkein aliarvostetuimpina merkkeinä pidetään Kiaa (9 %), Skodaa (7 %), Opelia (7 %) ja Toyotaa (6 %).
– Dacia ei merkkinä lukeutunut myydyissä uusissa autoissa viime vuonna Suomessa kärkikymmenikköön. Eikä mikään sen yksittäinen mallikaan yltänyt suosituimpien mallien kärkikymmenikköön. Siksi oikeastaan on yllättävää, että Dacia on näin vahvasti ihmisten mielessä, Tori Autojen johtaja Jenni Tuomisto kertoo tiedotteessa.
Lue myös: Armeijahenkinen vai maanläheinen? Päättele itse: Halpismerkki Dacia laittaa ilmeensä ihan uusiksi
Suomessa ei koreilulla pärjää
Uusien autojen menekki ei Suomessa korreloi arvostukseen, sillä toiseksi aliarvostetuimmaksi merkiksi nähtävä Kia oli uusissa autoissa viime vuonna neljänneksi ostetuin.
Kolmanneksi aliarvostetuin automerkki Skoda oli myös kolmanneksi ostetuin uusi auto. Viidenneksi aliarvostetuin, Toyota, on taas Suomen myydyin automerkki.
– Suomalaisille käytännöllisyys on keskeinen arvo. Täällä myyntitilastojen kärjessä ovat muut kuin korskeimmat brändit. Ehkä siksi suosio ja kokemus aliarvotuksesta yhdistyvät samoissa automerkeissä, Tuomisto toteaa.
Lue myös: Yksi asia ei Suomessa muutu: "Kun neljä Toyota-kuskia lähtee autokaupoille, kolme heistä..."
Lähde: Tori