Kimi Räikkönen olisi pystynyt taistelemaan Bahrainin F1-osakilpailun voitosta, jos hän olisi saanut kisaan ongelmattoman lähdön. Näin selviää vertailemalla Ferrari-kuskin kierrosaikoja kilpailun voittaneeseen Nico Rosbergiin.
Kauden toisenkin GP:n voittoon ajanut Rosberg pääsi Mercedeksellä puhtaasti liikkeelle, kun hän kiihdytti ohi tallikaverinsa Lewis Hamiltonin. Räikkönen lähti yksin matkaan toisesta rivistä tallikaveri Sebastian Vettelin jäätyä teknisen vian takia sivuun.
Suomalaiskuskin startti kuitenkin epäonnistui, kun hänen sormensa lipesi kytkimeltä ja pyörät sutivat lähtökiihdytyksessä. Räikkönen putosi pahimmillaan seitsemänneksi, mutta nousi ensimmäisen kierroksen aikana viidenneksi.
Seuraavien kymmenen kierroksen aikana syntyi kisan ratkaissut ero. Rosberg pinkoi yksinäisessä kärjessä karkumatkalle, ja Räikkönen joutui tekemään töitä päästäkseen ensin ohi edelleen kiilanneista Red Bullin Daniel Ricciardosta sekä Williamsin Valtteri Bottaksesta ja Felipe Massasta.
Ferrari onnistui niin sanotussa undercutissa eli toi Räikkösen varikolle kierrosta ennen Rosbergia. Ensimmäisen stopin jälkeiselle nopealla kierroksellaan Kimi oli yli puoli sekuntia Mercedestä nopeampi ja ajoi tämän jälkeen melko tarkkaan Rosbergin vauhdissa.
Räikkönen tuotiin varikolle ennen Rosbergia myös kahdella seuraavallakin pysähdyksellä, joten Mercedes tyytyi seuraamaan Ferrarin tekemää taktiikkaa vaihtaen Räikkösen tapaan alle ensin superpehmeät ja lopuksi pehmeät renkaat. Suomalainen pinkoi hyvin pakoon ongelmissa ollutta Hamiltonia ja tavoitti samalla Rosbergia.
Matka kuitenkin loppui kesken ja Rosberg pystyi omien sanojensa mukaan jopa hölläämään vauhtia lopussa. Tätä tukee se fakta, että Rosberin huippunopeus suorilla jäi kauas tallikaveri Hamiltonin lukemista.
Arvoitukseksi jää, mihin Räikkönen olisi Bahrainissa pystynyt, jos hän olisi saanut kisaan räjähtävän lähdön ja pystynyt yrittämään johtopaikan nappaamista ensimmäisellä varikkokäynnillä.