Sebastian Vettelin vauhti formula ykkösten Malesian GP:n hurjassa takaa-ajossa jättää ilmoille kysymyksen, johon emme koskaan saa täydellistä vastausta: mihin Kimi Räikkönen olisi yltänyt, jos hän olisi päässyt starttaamaan kisaan hankkimastaan kakkosruudusta?
Räikkönen joutui jäämään pois kilpailusta Ferrarin havaittua teknisiä murheita ennen lähtösuoralle järjestäytymistä. Suomalaisen auto työnnettiin pois lähtöruudukosta, mikä päästi Mercedekset ja Red Bullit kisaamaan keskenään.
Toinen Ferrari-kuski Sebastian Vettel oli kärsinyt samanlaisista murheista jo lauantain aika-ajoissa, mikä pudotti hänet viimeiseen lähtöriviin sunnuntain kisassa. Vettel teki kuitenkin hurjan hyökkäyksen ja nousi lopputuloksissa neljänneksi.
Saksalaisen kisan aikainen kierrosdata antaa jotain suuntaviivoja sille, mihin Räikkönen olisi mahdollisesti pystynyt, jos hän olisi päässyt startissa haastamaan paalupaikalta lähteneen Mercedeksen Lewis Hamiltonin kisan kärkipaikasta. Olisiko Räikkönen pystynyt jopa viemään voiton Red Bullin Max Verstappenin nenän edestä?
Kahdessa kierroksessa jo 11:nneksi nousseen Vettelin vauhti ensimmäisellä kovempien renkaiden vedolla on parhaiten vertailtavissa siitä lähtien, kun hän pääsi Stoffel Vandoornen McLarenin edelle kuudenneksi kierroksella 15. Tässä kohtaa Ferrari-kuski oli tasan puoli minuuttia jäljessä kärkimies Verstappenia ja 22,7 sekuntia toisena ollutta Hamiltonia.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
0:22
Bottas tulee tulpaksi
Kun edellä ajaneeseen Force Indian Sergio Pereziin oli vielä hyvä hajurako, Vettel teki noin 0,4 sekuntia nopeampia kierroksia kuin Hamilton, mutta Verstappen pystyi kärjessä ajamaan koko ajan vähintään Ferrarin kanssa samanlaisia aikoja. Kierroksella 19 Verstappenin ja Vettelin välinen ero oli edelleen samat 30 sekuntia, mutta Hamiltoniin nähden ero oli kutistunut sekunnilla 21,7 sekuntiin.
0:54
Päästyään 1,5 sekunnin päähän Perezistä, Vettel joutui hakemaan kolme kierrosta paikkaa Force Indian ohittamiseksi. Tämä maksoi hänelle kaksi sekuntia suhteessa kärkikaksikkoon. Seuraavana edessä oli neljäntenä ollut Mercedeksen Valtteri Bottas, jonka vauhti oli ollut koko alkupuoliskon kisasta selvästi muita kärkiautoja heikompaa.
Vettel kuroi eron kiinni Bottakseen kahdella nopealla kierroksella, mutta tämän jälkeen Ferrarin vauhti hidastui suomalaisen takana. Vettelin vauhti putosi ensin puolella sekunnilla ja kun neljä kierrosta myöhemmin hänen aikansa romahti 1,7 sekunnilla aiemmasta vauhdista, kärkimiehet pääsivät livahtamaan renkaidenvaihtoon ja Ferrari oli niin ikään pakotettu tulemaan renkaidenvaihtoon Bottaksen takaa.
Ferrarin rengastaktiikkana oli tehdä pitkä pehmeiden (eli kahdesta kisaseoksesta kovempien) renkaiden veto ja vaihtaa sitten superpehmeisiin – siis päinvastoin, mitä kärkikuskit tekivät. Tämä strategia kuitenkin romuttui Red Bullin ja Mercedeksen onnistuttua venyttämään superpehmeiden renkaiden aloitustaan ja Vettelin jäätyä Bottaksen taakse jumiin. Kovemmilla kumeilla tehtiin kisassa tasaisesti yli 40 kierroksen stinttejä, kun taas Vettel oli pakotettu luopumaan hyvin toimivista renkaistaan jo 27 kierroksen jälkeen.
Varikkostoppien jälkeen Vettel pääsi kylläkin Bottaksen edelle, mutta arvokasta aikaa oli valunut hukkaan. Kierroksella 30 Ferrarin ero Verstappeniin oli 32,6 sekuntia, Hamiltoniin 26,5 sekuntia.
Mihin jäi viimeinen hyökkäys?
Vettel aloitti kisan jälkimmäisellä puoliskolla hurmioituneen hyökkäyksen edellä olevien perään. Kolmossijaa pitäneen Red Bullin Daniel Ricciardon päänahka vaikutti olevan otettavissa, varsinkin kun tämän pohjalevyn palanen raapi maata suurimman osan kisasta, mutta Lewis Hamiltonin tavoittamiseen oli vielä matkaa.
Kymmenessä kierroksessa Vettel otti Verstappenia kiinni tasan 10 sekunnilla, Hamiltonia 13 sekunnilla ja Ricciardoa 7,4 sekunnilla. Tässä näkyi siis selvä trendi: Mercedes jäi roimasti Red Bullin vauhdista kovemmilla renkailla ja toisaalta Ferrari teki pehmeämmillä renkailla sellaisia kierrosaikoja, joita muut kärkiautot eivät päässeet missään vaiheessa kisaa 0,4 sekuntia lähemmäs.
Seuraavan seitsemän kierroksen aikana Vettel otti Ricciardon jo kiinni ja oli enää 18,4 sekunnin päässä kärjestä. Hamiltoniin matkaa oli vielä yhdeksän sekuntia, joten viimeisen kymmenen kierroksen aikana Ferrarin rahkeet eivät olisi enää riittäneet Mercedeksen tavoittamiseen yli sekunti per kierros -tahtia.
Sen sijaan Ricciardo näytti jäävän vääjäämättä Vettelin jyrän alle. Aikainen varikkostoppi alkoi kuitenkin näkyä eturenkaiden heikentymisenä, ja Vettel jättäytyi pian turvallisen välimatkan päähän Red Bullista. Aiemmin täysin kiinni kurottu ero alkoi kasvaa uudelleen ja lopulta se oli jo kymmenen sekunnin luokkaa.
Miksi näin kävi? Vettel joutui suojelemaan viimeisten kierrosten aikana superpehmeitä renkaitaan, joilla hän teki erittäin aggressiivisen 29 kierroksen vedon. Kaiken lisäksi Ferrari joutui myös tarkkailemaan polttoaineen määrää, mikä lisäsi riskiä nelossijankin menettämisestä.
0:38
Vettelin vauhti huomioiden Räikkösellä olisi varmasti ollut eväät taistella kisan voitosta. Ferrari oli myös perjantain harjoitusten kisavedoissa Red Bullia paremmassa vauhdissa ja myös sunnuntain kisassa Vettel ja Verstappen olivat keskenään hyvin samanlaisessa vauhdissa.
Räikkösellä ei tosin ollut Malesiassa käytössään Ferrarin uusinta moottoripäivitystä, joka oli tarkoitus ottaa mukaan aikaisintaan vasta ensi viikonlopun Japanin osakilpailussa. Vettelille moottori vaihdettiin jo nyt, koska saksalainen oli joka tapauksessa viimeisessä lähtörivissä eikä kauden moottorimäärän ylittymisestä tullut lähtöruuturangaistus vaikuttanut hänen asemiinsa.
Räikkönen ei ole vielä ottanut kauden viimeistä moottoriaan käyttöön, joten hän säästyy vaihdon jälkeen rangaistukselta.