Hylättyjä taloja, ryöstöjä, aseita ja revittyjä tehdasrakennuksia. Talousvaikeuksista pyristelevän Detroitin yleiskuva on edelleen masentava.
Vaikka kaupungissa on tehty paljon talouskriisistä selviytymiseksi, rikollisuus ei houkuta pelastajaksi ulkomaisia sijoittajia.
Detroitilainen Mark kävelee vanhan kotitalonsa ohitse.
– En voi uskoa tätä. He ovat hajottaneet jopa puun, hän huudahtaa MTV Uutisille.
Markin kotitalo on arvoton, kuten koko muu hajotettu naapurusto. Maailmankuulun autoja valmistaneen moottorikaupungin kymmenet tuhannet hylätyt talot ja isot tehtaat seisovat yhä tyhjillään. Pimeät hiljaiset kadut ovat edelleen rikollisten valtakuntaa, vaikka kaupunki on pystyttänyt kymmeniä tuhansia uusia katuvaloja.
Kaupunki hakeutui talousvaikeuksissa konkurssiin reilu kaksi vuotta sitten, mikä lisäsi ilkivaltaa ja ryöstelyä.
– Detroit on yhä erittäin väkivaltainen kaupunki. On paljon aseväkivaltaa, johon pitäisi puuttua. Isosta kaupungista vain pieni keskustan alue on saatu kunnostettua, kertoo kaupunkitutkimuksen professori Robin Boyle paikallisesta Wayne Staten yliopistolta.
Rikostilastot ovat nyt kuitenkin hieman rauhoittuneet asukasmäärän kutistumisen mukana. Pitkään jatkuneiden talousvaikeuksien aikana koko kaupungista on muuttanut pois yli miljoona asukasta.
Se on Detroitin kehitykselle huono asia, sillä samalla katosivat tärkeät veronmaksajat.
Taiteilijat iloitsevat halvoista työtiloista
Vanhoissa autotehtaissa on kuitenkin pieni onnellinen porukka.
Moni taidealan tekijä on muuttanut halpojen vuokrien perässä kaupunkiin ja uusia gallerioita avautuukin usein.
– Detroit on loistava paikka taiteilijoille. Paljon tekijöitä muuttaa tänne ja kaupunki on taidemaailmassa nyt kuuma hipsterinimi, sanoo romanilaissyntyinen taitelija-Sanda.
Detroitilla oli konkurssivaiheessa kaksi vuotta sitten toista kymmentä miljardia dollaria velkaa. Osavaltio tuli apuun, korruptoitunut pormestari laitettiin vankilaan ja kaupunki sai paljon velkoja anteeksi.
Suurin osa kaupunkilaisten eläkkeistä saatiin pelastettua, mutta talouden kannattaja, autoteollisuus, ei kuitenkaan enää kanna.
Toiveena paluu "Made in USA"-aikaan
Kaupunki yrittää nyt epätoivoisesti kehittää toimintaansa eri liikealoilla. Taiteen lisäksi tarvitaan paljon muutakin ja toivo on suurten järvien läheisyyden vuoksi turismissa ja erilaisissa vanhanaikaisissa tehdastöissä.
– Uskomme, että Aasian nousevien hintojen vuoksi myös Yhdysvalloista ja Detroitista voi löytyä taas kilpailuhintaista työvoimaa. Voimme valmistaa Kiinan tapaan pöytiä ja tuoleja, Boyle sanoo.
Osa taksikuskeista on jo perustanut sivubisneksen ja he järjestävät turisteille kiertoajeluja hylättyjen talojen ja tehtaiden ympärillä.
Kun kysyn professorilta, kuinka kauan kestää, että Detroit näyttää kokonaisvaltaisesti toimivalta kaupungilta, ennustus on tyly.
– Luulen, että vasta lapsenlapsesi voivat palata kaupunkiin ja nähdä paikan, joka on kokonaan toiminnassa. Samanlaiseksi teollisuusjätiksi Detroit ei enää koskaan kuitenkaan palaudu, Boyle sanoo.