Detur jätti raahelaisen Raunon pulaan Alanyassa – "He ilmoittivat saaneensa faksin"

Matkatoimisto Detur on jättänyt joukon suomalaisturisteja epämiellyttävään tilanteeseen kesken lomamatkan. Muun muassa Turkin Alanyassa lomalaisia on kehotettu maksamaan jo kertaalleen maksettu majoitus uudestaan, sillä Detur ei ole hoitanut maksujaan hotelleille.

Tänään torstaina viikon lomaltaan Oulun lentokentälle saapuneet Rauno ja Pirjo Paavola eivät antaneet täysiä pisteitä matkanjärjestäjä Deturille. All Inclusive -loma Turkin Alanyassa sai viimeisenä iltana absurdin käänteen, kun hotellivirkailija kävi hakemassa lomailevan pariskunnan käymään vastaanotossa.

– He ilmoittivat saaneensa faksin, jossa kerrottiin, että meidän täytyy itse maksaa hotelli. Detur ei ollut sitä maksanut, Rauno Paavola kertoo MTV Uutisille.

Samassa tilanteessa oli useita muita Deturin kautta matkansa varanneita paitsi Suomesta myös muista pohjoismaista. Paavola kuvailee tilannetta kamalaksi ja ilmapiiriä kireäksi.

– Huoneesta meni ovi lukkoon, eli tavaroita ei saanut ennen kuin maksut oli maksettu.

Hän hämmästelee myös hotellin kylmää suhtautumista.

– Yritimme sanoa, että mehän olemme heidän vieraitaan, eikä asiakkaita. Detur on heidän asiakkaansa.

– Joillakin ei ollut rahaa maksaa. En tiedä, miten he selvisivät siitä tilanteesta. Aamulla juttelin joidenkin kanssa, jotka olivat käytännössä käyneet murtautumassa huoneeseensa saadakseen matkatavaransa.

Oppaat yhtä ymmällään

Paavolat itse näkivät lopulta parhaakseen maksaa hotellille ja hakea jälkikäteen korvauksia vakuutusyhtiöltä. Hintaa tuli alkuperäisen 1 200 euron päälle 300 euroa. He saivat kuitin maksusuorituksesta sekä kehotuksen olla yhteydessä Deturiin rahojensa saamiseksi.

Luotto matkatoimiston toimintaan ei ole kuitenkaan enää ylimmillään.

– Nyt kun on netistä lueskellut, niin Deturilla on maksamatta jopa kahden vuoden saatavia. Kaikilla oli sellainen tunne, että mitenhän tässä käy.

Paavola kertoo, että aiemminkaan lomaviikon aikana yhteydenottoihin ei vastattu Deturista millään tavalla, kun huone oli perhehuoneen sijaan huomattavasti pienempi.

– Palvelu oli ala-arvoista.

Matkatoimiston oppaiden puoleen oli turha kääntyä – hekin osasivat vain arvailla, mitä tapahtuu. Joku oppaista oli Paavolan kuuleman mukaan sanonut, että jokin venäläinen yhtiö olisi ostanut Deturin. Useiden kotimaisten mediatietojen mukaan Detur olisi siirtynyt toisen yhtiön omistukseen.

– Oppaat tulivat sinne, mutta eivät tienneet mitään. He eivät tienneet, onko heillä huomenna työpaikkaa.

– Kun keräsimme bussilla ympäri Alanyaa porukkaa kyytiin, osa porukasta ei tiennyt mitään. He olivat vain kuulleet, että Detur olisi mennyt konkurssiin.

Deturilta ei vastausta, kuluttajavirasto selvittää asiaa

MTV Uutiset yritti torstain aikana tavoitella Deturin toimitusjohtajaa Mehmet Ahishalia kommentoimaan tapausta, mutta hän ei vastannut yhteydenottoihin.

Kuluttajavirasto ei kommentoi vielä tässä vaiheessa tarkemmin tapausta. Asiantuntija Rasmus Repo kertoo, että Deturiin on otettu välittömästi yhteyttä ja selvitystyö aloitettu.

Repo toteaa, että kuluttajalla on oikeus saada palveluntarjoajan lupaama palvelu sovitulla tavalla. Hän ei osaa ottaa kantaa vielä siihen, miten kyseisessä tilanteessa kuluttajan kannattaisi toimia.

Kuluttajaviraston tiedotteessa todetaan, että matkailijoiden tai pian matkalle lähtevien kannattaa odotella lisätietoja. Virasto on pyytänyt Deturilta selvitystä asiasta.

Lue myös:

    Uusimmat