Tuulan piti viettää 70-vuotispäiväänsä perheen kanssa Alanyassa, mutta Detur lennättikin Suomeen samana päivänä: "Itku tuli"

Matkatoimisto Detur ilmoitti yllättäen keskeyttävänsä toimintonsa väliaikaisesti. Joillekin matkailijoille tämä on tarkoittanut matkan katkeamista kesken loman.

Tuula Keihänen Soinsaari oli puolisoineen kahden viikon matkalla Turkin Alanyassa juhlistamassa 70-vuotissyntymäpäiväänsä lasten ja lastenlastensa kanssa. Matka kuitenkin katkesi karulla tavalla.

 – Tänään oli tarkoitus viettää [syntymäpäivää] ja mennä risteilylle, mutta aamulla tuli puoli kuudelta ilmoitus, että matkanne on muuttunut ja tänään täytyy lähteä pois.

Matkan olisi pitänyt kestää vielä vajaan viikon. Ilmoituksen matkan muutoksesta ja kuljetuksesta lentokentälle hän sai WhatsApp-viestillä, mutta muihin kysymyksiin Deturin asiakaspalvelu ei ole vastannut.

Kahden viikon matkan varanneet Tuula ja hänen aviomiehensä joutuvat palaamaan Suomeen vielä perjantaina, kun muu seurue jatkaa lomaansa. Kiva syntymäpäivämatka muuttuikin surkeaksi, hän kuvailee.

– Pahalta tietenkin tuntuu. Itku tuli.

Lento menikin eri kaupunkiin

Toinen yllätys matkantekoon tuli vielä lentokentällä, kun paluulennon ilmoitettiinkin suuntavan Jyväskylän sijasta Kuopioon. Tuula kertoo MTV:lle, että joutuu menemään kotiin todennäköisesti taksilla.

Mahdollisista korvauksista hän ei ole saanut tietoa.

– Eivät he vastaa, kun yritän soittaa.

Matkatoimisto Detur on ilmoittanut keskeyttävänsä toimintonsa väliaikaisesti ja peruuttavansa kaikki loppuvuoden matkat. Deturin asiakkailta on Turkin lisäksi myös Rodoksella ja Kreetalla vaadittu hotellimaksuja jo kertaalleen maksetuista matkapaketeista.

– Hirveän kiukkuisia ihmisiä, läheisessä hotellissa on pyydetty hotellejakin maksamaan, Tuula kuvailee muiden suomalaisturistien tunnelmia Alanyassa.

Konsuli tapasi turisteja ja henkilökuntaa 

Suomen Ankaran-suurlähetystö konsuli Raimo Pahkasalo on kierrellyt perjantaina Alanyassa niin hotelleissa kuin tapaamassa Deturin henkilökuntaa sekä suomalaisturisteja. 

– Osa hotelleista on pyytänyt asiakkailta ylimääräisiä maksuja, mikä ei ole millään tavalla hyväksyttävää.

– Turkin matkailuministeriö on puuttunut tähän asiaan varmistaakseen, että suomalaisturitit jatkossakin tulevat Turkkiin.  

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV jatkaa Deturin ongelmien selvittämistä, sillä matkatoimistolta ei ole saatu riittävästi tietoja sen tilanteesta. Matkailijoilla ei ole velvollisuutta maksaa jo maksettuja hotelleja, KKV kertoo.

Katso myös: Matkatoimisto Detur jätti suomalaisturistit pulaan Turkissa – Rauno kertoo, kuinka hotelli lukitsi asiakkaat ulos huoneistaan.

Lue myös:

    Uusimmat