Eduskunta äänesti kevytautojen voimaantulosäännösten lykkäämisen puolesta selvin luvuin. Hallituksen esityksen puolesta äänesti 105 edustajaa, 35 vastusti sitä ja poissa oli 59 edustajaa.
Äänestys ei lähtenyt käyntiin täysin mutkattomasti, sillä eduskunnan puhemiehen Tuula Haataisen (sd.) mukaan eduskunnan hissi oli jumissa, joten äänestys lykkääntyi hieman.
Asiasta oli tarkoitus äänestää jo eilen, mutta liikenne- ja viestintävaliokunnan perussuomalaiset olivat jättäneet valiokunnan mietintöön vastalauseen ja perussuomalaiset esittivät sitä myös eilisessä istunnossa. Tämän takia lykkäämisestä äänestettiin vasta tänään.
Komissio huolissaan turvallisuudesta
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) kertoi syyskuun alussa, että nopeusrajoitettuja autoja koskevan lainsäädännön voimaantuloa lykätään vuodella. Nopeusrajoitteisia autoja kutsutaan kevyt- tai hidasautoiksi.
Sääntelyn oli tarkoitus tulla voimaan marraskuun alussa. Euroopan unionin komissio kuitenkin huomautti Suomelle, ettei lainsäädäntö sen käsityksen mukaan ole EU-säädösten mukainen.
Lue myös: Kevytautolain lykkäämisestä puhkesi raivo – ministeri Sanna Marin Twitterissä: "En silti uskonut saavani tappouhkauksia"
Komissio oli huolissaan nuorten kuljettajien ajamien, jopa 60 kilometrin tuntinopeutta kulkevien ja painavien ajoneuvojen vaikutuksista liikenneturvallisuudelle.
Kevytautolainsäädännöllä oli viime kaudella laaja kannatus.
Kevytautojen sallimisella pyritään poistamaan teiltä heppoiset mopoautot, joiden turvallisuudesta on Suomessa viime vuosina käyty keskustelua. Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joiden nopeus on rajoitettu. Ne olisi suunnattu 15–17-vuotiaille nuorille, joilla ei ole vielä henkilöauton ajokorttia.
Lainsäädännön päästäminen voimaan komission moitteista huolimatta olisi Marinin aiempien kommenttien mukaan voinut johtaa Suomeen kohdistuvaan rikkomusmenettelyyn.
Marin on sanonut, että laki ei välttämättä tule voimaan edes vuoden kuluttua.