Mercedes-Benzin uusi E-sarja saapuu Suomeen syksyllä.
Saksalainen Mercedes-Benz valmisteli Geneven autonäyttelyyn täysin uuden E-mallisarjan esittelyä. Näyttely jäi koronaviruksen vuoksi väliin, mutta E-sarja näyttää pitävän pintansa, niin kuin on pitänyt jo vuodesta 1946.
Tuona aikana kaupaksi on käynyt jo lähes 14 miljoonaa kolmisakaratähdellä varustettua E-sarjalaista. Nyt mallisarja on ehättänyt jo kymmenenteen polveen.
Ja mikäpä siinä. E-Mersu on maailmalaajuisesti eniten myyty Mercedes. Yrityksiltä ja taksiautoilijoilta arvokasta vetoapua saava E-sarja pärjää hyvin Suomessakin.
– E-malli on Suomessa kolmanneksi suosituin Mercedes, sen edellä ovat Uudessakaupungissa valmistettava A-sarja sekä C-sarja, Mercedes Benz henkilö- ja pakettiautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski kertoo.
Maailma muuttunut sitten vuoden 1946, mutta niin on käynyt myös isolle E:lle.
Peräti seitsemän erilaista ladattavaa E-sarjalaista
Eurooppalaisten viranomaisten asettamat päästörajoitukset näkyvät nyt myös Mersun luottomallin voimalinjoissa. E-sarjan pistokehybridien määrä kasvaa uusien bensiini- ja dieselhybridimallien myötä seitsemään.
Näistä kolme versiota (300e- ja 300de-sedanit sekä 300de-farmari) on saatavissa myös jatkuvalla 4Matic-nelivedolla varustettuna.
– Tämän jälkeen koko mallistossa on E-sarja mukaan lukien 15 ladattavaa hybridiä. Vuoden loppuun mennessä tulee 13 pistokehybridiä lisää, jolloin ladattavien määrä on yhteensä 28, Koski ennakoi.
Markkinoiden tehokkain dieselnelonen
Daimler lupailee tuoreeseen E-sarjaan myös entistä tehokkaampia bensiini- ja dieselmoottoreita. Polttomoottoreiden hyötysuhde tehostuu muun muassa moottoria tukevien sähköisten avustinten ansioista: hiilidioksidipäästöt leikkautuvat 10–20 grammalla kilometriä kohden.
Suorituskykyä kasvattaa myös moottoreiden kohentunut vääntömomentti. Mercedes povaa uudesta 300d-versiosta markkinoiden tehokkainta nelisylinteristä dieseliä, jonka kokonaistehoksi ilmoitetaan 210 kW (286 hevosvoimaa).
Ainoan poikkeuksen ISG-tekniikan käyttöön tekee 200d-moottori, jossa tehonlisäys on toteutettu muilla tavoin.
– Uudet E-sarjan mallit tulevat Suomeen todennäköisesti ensi syksyn myötä. Ensin myyntiin tulevat Suomessa suositut bensiini- ja hybridimallit, Koski sanoo.
Telematiikka uusiksi
Ajan raju riento näkyy myös kymppipolven E-Mersun digitaalisissa toiminnoissa. Interaktiiviseen tekoälyyn ja oppimiseen perustuva MBUX-multimedialiittymä helpottaa kuljettajan, matkustajien ja ajoneuvon liitettävyyttä ja kommunikointia.
Järjestelmä on varustettu puhetunnistuksella, joka aktivoidaan sanallisesti tai ohjauspyörän kytkintä painamalla.
Navigointiohjeet voidaan toteuttaa AR-tekniikan avulla, joka lisää seuraavan risteyksen kääntymissuunnasta kertovaan nuoleen myös kadun tai tien tunnisteen.
Auton kamera- ja tutkajärjestelmät näkevät jopa yli 500 metrin päähän. Siten ajoavustinpakettiin sisältyvä aktiivinen etäisyysavustin lukee ajoreittiä ja avustaa kuljettajaa ennakoimaan sovittamaan ajonopeutensa esimerkiksi kaarteeseen, risteykseen tai liikenneympyrään sopivaksi.
Katveavustin varoittaa myös alhaisilla nopeuksilla vaara-alueella liikkuvista autoista ja myös polkupyöristä.
Lue myös: Cupralta ensimmäinen ikioma automalli – tässä on yli 300-heppainen Formentor