Suomessakin suosituksi nousseet OnePlus-älypuhelimet ovat saamassa jatkoa yksi puhelin kerrallaan. OnePlussalla ei ole suunnitelmissa laajentaa sen tuotevalikoimaa useisiin eri hintaluokkiin.
”Me olemme ainoa brändi, joka tekee Androidille vain lippulaivatuotetta. Tällä tiellä jatketaan”, totesi OnePlussalla globaalisti liiketoiminnan kehityksestä ja kumppanuuksista vastaava Juha Rytkönen haastattelussa maanantaina Mobile World Congressissa Barcelonassa.
Tähän asti OnePlus-puhelimia on nähty noin yksi vuodessa – joskin OnePlus 2:n rinnalla nähtiin OnePlus X, ja nyt OnePlus 3 päivitettiin OnePlus 3T -malliksi. ”Katsomme, miten 3T:n lanseeraus vaikuttaa myyntiin ja otamme siitä oppia”, toteaa Rytkönen. Jatkossakin OnePlussalta saatetaan siis nähdä pieni päivitys sen puhelimesta vuoden aikana.
OnePlus 3 ja 3T -puhelimissa OnePlus on rakentanut markkinointinsa erityisesti sen oman nopean Dash Charge -pikalatauksen ympärille. Yhden puhelimen vuodessa lisäksi strategiaan kuuluu myös yhden keskeisen ominaisuuden esille nostaminen kerralla. Nähtäväksi jää, mikä tällainen ominaisuus seuraavaksi tulee olemaan. Uudesta OnePlus 5 -puhelimesta liikkuu jo huhuja
OnePlus-puhelimista on tullut suosittuja, koska ne ovat tarjonneet paljon tekniikkaa ja laatua kohtuuhintaan. Suomessa OnePlus-puhelimia myyvän Elisan älypuhelinten myyntilistoilla OnePlus 3T on napannut kärkisijan jo useampana kuukautena.
OnePlus 3T:n myötä OnePlus-puhelimen hinta kuitenkin nousi, sillä OnePlus 3:n 399 euron hinta muuttui OnePlus 3T:ssä 439 ja 479 euron hintalappuihin 64 ja 128 gigatavun muisteilla.
Onko OnePlussalla tavoitteena hilata tuotteidensa myyntihintaa ylöspäin jatkossakin?
”Ennemminkin kyse on koko markkinan reaktiosta. Kun puhelimiin tulee uutta tekniikkaa ja komponenttien hinnat ovat nousussa, kustannukset kasvavat ja hinnankin pitää näin mennä ylöspäin”, toteaa Rytkönen.
OnePlus on onnistunut hyvin tunnetuimpien merkkien huippupuhelinten haastamisessa edullisemmalla hinnalla. Tästä linjasta ei aiota luopua. ”Uskomme, ettei ihmisten pitäisi maksaa 700 euroa puhelimestaan saadakseen uusinta teknologiaa”, paaluttaa Rytkönen.
Koko Barcelonan mobiilimessujen puheenaihe numero yksi on ollut Nokian paluu älypuhelimiin. OnePlus varoo ottamasta jyrkästi kantaa uuteen kilpailijaan.
”Aina tekee kuitenkin hyvää, kun markkinoille tulee muutosta. Kilpailutilanne on säilynyt pitkään samanlaisena. Viimeisen vuoden aikana on alkanut näkyä pudotuspeli Euroopassa, kun HTC:n ja Sonyn kaltaiset valmistajat ovat pudonneet. Samanaikaisesti OnePlus on niitä harvoja, jotka ovat menneet kovaa vauhtia ylöspäin”, summaa Rytkönen.