Suomessakin nopeasti suosituksi noussut, vasta reilut 3 vuotta sitten perustettu älypuhelinmerkki OnePlus ei ole pystyttänyt lainkaan omaa osastoaan mobiilialan jättitapahtuman Mobile World Congressin messualueelle Barcelonassa. Näin se eroaa joukosta, sillä MWC:stä osastot löytyvät lähes kaikilta muilta merkittäviltä älypuhelinvalmistajilta – paitsi tietenkin Applelta, joka ei ole myöskään ikinä osallistunut messuille omalla osastollaan.
Asioiden tekeminen valtavirrasta poikkeavalla tavalla on muutenkin OnePlussan toiminnan ohjenuora, kertoi Euroopan liiketoiminnan kehityksestä sen globaaliksi vetäjäksi OnePlussalla ylennetty Juha Rytkönen haastattelussa maanantaina.
Suomi on OnePlussalle poikkeuksellinen markkina – siitä on muotoutunut eräänlainen koelaboratorio, jossa uusia ideoita myynnissä ja markkinoinnissa testataan. OnePlussan oman verkkokaupan lisäksi sen puhelimet ovat virallisesti jälleenmyynnissä vasta Suomessa Elisalla ja lisäksi O2:lla Isossa-Britanniassa ja Amazonilla Intiassa.
Maista ensimmäisenä OnePlussan myynti laajeni Suomessa, koska Elisa oli hyvin aktiviinen asiassa. Elisan tiimi otti yhteyttä OnePlussaan jo heti sen ensimmäisen OnePlus One -puhelimen osoittauduttua menestykseksi. ”He huomasivat, että toiminnassamme on jotain erilaista ja pitivät OnePlus-brändistä”, sanoo Rytkönen.
Elisalla OnePlus 3 ja OnePlus 3T -puhelimet ovatkin sitten nousseet älypuhelinmyyntilistojen kärkeen. Erityisen yllättävää on ollut yritysmyynnin vauhti. Elisan raportoiman yritysmyynnin joukossa on paljon pienyrittäjiä, mutta myös suuryritykset ovat jo kiinnostuneet OnePlus-puhelimista. ”Se todella yllätti meidätkin”, kommentoi Rytkönen.
Tuomalla puhelimet uusiin myyntikanaviin OnePlus hakeekin juuri lisämyyntiä uudelle, erilaiselle asiakaskunnalle kuin mitä sen oma verkkokauppa tavoittaa.
Suomessa on nyt nähty OnePlussan aktivoituvan myös mainonnassa. Myös tässä suhteessa Suomi toimii etulinjassa muihin nähden. Yleisesti OnePlussan viestintä on kohdistunut suoraan sen ympärille syntyneen yhteisön, fanien, suuntaan.
Myös maailmanlaajuisesti älypuhelinmarkkinoiden tilanne on mielenkiintoinen. OnePlus kuuluu markkinoita voittavaan ryhmittymään.
OnePlussan takana on BBK Electronics, jonka Oppo-merkki nousi loppuvuodesta jo suurimmaksi sen valtavilla Kiinan kotimarkkinoilla ohi Huawein. Oppon ja OnePlussan lisäksi samaan katraaseen kuuluu myös Vivo. Yhteenlaskettuna merkit ovat jo ohittaneet maailmanlaajuisessa myynnissäkin Huawein ja hätyyttelevät jo Applea.
BBK:n merkit ovat erillisiä yhtiöitä. ”Oppo on myös meidän kilpailijamme”, sanoo Rytkönen.
Eurooppaan Oppo ja Vivo eivät ainakaan toistaiseksi ole aloittaneet voimakasta laajentumista. Oppo on kuitenkin läsnä Mobile World Congressissa kookkaalla osastolla. Aivan täysin ei OnePluskaan Barcelonan yli 100 000 osallistujan Mobile World Congressia huomiotta jättänyt. Sen työntekijät ovat läsnä tapahtumassa, minkä lisäksi maanantai-iltana OnePlus järjesti monien muiden tavoin bileet.