Mercedes-talli hämmästytti viime sunnuntaina Itävallassa tuplakeskeytyksellään. Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen autojen hyytyminen teknisen vian takia oli merkittävä yllätys, koska Mercedeksen luotettavuus on ollut viime vuosina todella korkealla tasolla.
MAINOS
F1-kisaputki jatkuu C Morella –
seuraavaksi Silverstone!
Sunnuntai: Britannian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
C Moren sivulle pääset tästä
LUE MYÖS: Lewis Hamilton suostumassa lyhyempään sopimukseen – Mercedes haluaisi pidempää
Mercedeksen tekninen johtaja James Allison kertoo C Moren haastattelussa Itävallan ongelmien johtuneen radan vaativuudesta.
– Ne olivat valitettavia tapauksia. Luotettavuutemme on ollut viime vuosina kunnossa. Mutta ne Itävallan kisan ongelmat eivät liittyneet toisiinsa. Se rata on kova autoille ja ravistelee autoja aggressiivisesti. Emme tehneet riittävän hyvää työtä suojataksemme autoamme riittävästi ja kärsimme seurauksista.
Allison painottaa, etteivät Mercedes-auton uudistukset vaikuttaneet ongelmiin.
– Itävallan uudistukset olivat aerodynaamisia, joten ne eivät vaikuttaneet hydrauliikkaan ja bensansyöttöön.
Allisonin mukaan Mercedeksellä on avoin toimintakulttuuri. Asioita ei piilotella, vaan ongelmista kerrotaan avoimesti. Moinen palvelee myös auton luotettavuutta.
– Kaikista asioista, jotka saattavat mennä pieleen, on tehtävä huomioita tallin sisällä. Vaarassa olevasta osasta vastuullisen henkilön olisi tuotava asia esille ja häntä tulisi kiittää ja korjata sitten asia. Sellaisessa toimintakulttuurissa on mahdollista tulla vahvemmaksi. Auto saadaan sellaisessa kulttuurissa luotettavaksi.
Allisonin mukaan avoin kulttuuri onkin ollut avainasemassa siinä, että Mercedes on ollut niinkin luotettava.
– Voin sanoa, ettei luotettavuutemme ole ollut sattumaa. Rakennamme nopean auton, mutta teemme siitä myös luotettavan. Luotettavuutta rakennetaan alusta saakka ja se pitää ottaa perustaksi. Tietysti tulee olla nopeakin. Se on kulttuuriasia ja sen rakentaminen vie vuosia.
Mercedeksen avoin kulttuuri tuli Itävallassa esiin siinäkin, että taktiikasta vastaava insinööri James Vowles pyysi Lewis Hamiltonilta radiossa julkisesti anteeksi virhettään, koska ei ottanut Hamiltonia sisään virtuaalisen turva-auton aikana.
– Se tuli julkiseksi, mutta tiimin sisällä sellaista tapahtuu paljon, että käsi nostetaan ylös virheen merkiksi. Ihmiset tietävät, että voivat tehdä sen. Se on nopein tapa ratkaista ongelma. Se nähdään tilaisuutena mennä eteenpäin, Allison sanoi.
– James teki sen julkisesti, koska hänestä tuntui pahalta nähdessään Lewisin kärsivän autossaan. Se oli tapa auttaa ongelmassa myöntämällä syyllisyytensä julkisesti ja mennä eteenpäin, Allison jatkoi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.