Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Pääkuvan videoMillainen auto sopii ikäihmiselle? |
Kysymys: Voiko pitkään jatkuneesta helteestä olla haittaa autolle?
Vastaus: Talvella pakkaslukemat saattavat olla -30 asteessa ja kesäisin elohopea huitelee yli 30 asteessa – lämpötilojen vaihtelu vuoden aikana on siis todella runsas, joten autotkin joutuvat koville – myös hellekeleillä.
Talven ongelmat tiedostetaan ja niistä puhutaan paljon enemmän kuin helteiden aiheuttamista. Kaikki autoilijat tietävät, että auton akku on äärirajoilla kovilla pakkasilla – harva puolestaan tulee ajatelleeksi, että hellekelit rasittavat akkua vielä tätäkin enemmän. Ja mikä pahinta, helteellä akku ei varoittele, vaan sanoo sopimuksensa irti kerralla. Helteen kyykyttämä akku on aina vaihtokunnossa, kun taas pakkasen tyhjentämä akku saattaa vielä olla elvytettävissä.
Akunvaihto paljon elektroniikkaa sisältäviin nykyautoihin ei ole niin yksinkertainen juttu kuin vielä 1980- ja 1990-lukujen autoihin. Niinpä suosittelenkin toimenpiteen jättämistä ammattilaisen hoidettavaksi, mikäli ei varmasti tiedä, mitä pitää tehdä. Se, että luulee tietävänsä, ei riitä.
Onnistunut akun vaihto edellyttää usein myös tiettyjä erikoistyökaluja, kuten asianmukaista virtalähdettä ja testeriä, joita ei joka autoilijan tallista löydy.
Onneksi akkuongelmien kanssa painivalle autoilijalle on apua tarjolla. Esimerkiksi Autoliiton Akkupalvelu toimittaa akun perille ja asentaa sen asiantuntevasti – vaikka kotona tai työpaikan pihassa.
Maalipinta
Myös auton maalipinta on kovilla näin hellekeleillä. Varsinkin Etelä-Euroopassa liikkuessa kannattaa kiinnittää huomiota siellä jatkuvassa helteessä oleviin autoihin. Jo muutaman vuoden vanhat autot ovat todella ruosteisia. Ruostuminen poikkeaa Suomen oloista siinä mielessä, että Etelä-Euroopassa ruostuminen alkaa katosta ja konepellistä – ei helmoista tai alustasta, kuten täällä meillä. Jatkuva auringon paahde polttaa siellä maalipinnan rikki isoilta ja ottavilta pinnoilta ja altistaa näin auton ruosteelle.
Vaikka helteet eivät täällä vielä olekaan aivan vastaavia kuin etelän kohteissa, kannattaa auton maalipinta suojata auringon säteilyltä. Säännöllinen vahaus auttaa tässäkin. Itse vahaan tai vahautan autoni kaksi kertaa vuodessa, syksyllä talven suolakelien suojaksi ja keväällä ennakoiden kesän auringonpaahdetta. Huoltoasemien pesuautomaattien kuumavahauksella ei ole mitään tekemistä kunnon käsinvahauksen kanssa, joten niiden suojaavaan vaikutukseen ei ole syytä luottaa.
Toki vahattuakin autoa kannattaa mahdollisuuksien mukaan säilyttää muualla kuin suorassa auringon paahteessa. Auton säilyttäminen katoksessa, tallissa tai hallissa säästää sen maalipintaa paljon. Mikäli mitään näistä ei ole tarjolla, kannattaa pyrkiä valitsemaan muuten mahdollisimman varjoinen pysäköintipaikka. Näin toimien myös autoon meno helteellä on huomattavasti siedettävämpää.
Renkaat
Myös renkaat ovat alttiita auringonvalolle ja kuumuudelle. Mikäli sama osa renkaasta on pitkään suorassa auringonvalossa tai kuumuudessa, kumi ikään kuin kuivuu, kovettuu ja haurastuu. Ilmiöstä aiheutuu pieniä halkeamia esimerkiksi renkaan sivupinnoille. Jos auton jättää ulos pidemmäksi aikaa seisomaan, kannattaa siihen asentaa rengassuojat. Esimerkiksi karavaanarit käyttävät niitä paljon, jos matkailuvaunu tai -auto seisoo pidempiä aikoja.
Myös renkaiden käyttötarkoitus nousee arvoon arvaamattomaan ääriolosuhteissa. Erityisesti, jos autossa alla on talvikeleihin ja talven lämpötiloihin tarkoitetut kitkarenkaat tai nastarenkaat, joista nastat on poistettu, saattaa niiden käytös olla todella epäjohdonmukaista hellekeleillä – erityisesti yllättävässä tilanteessa, jossa renkaalta tarvittaisiin parasta mahdollista pitoa.
Auton sisätilat
Jos auto seisoo pitkään auringossa ja aurinko pääsee aina paistamaan samasta kulmasta, alkavat sisätilan verhoilut haalistua ts. virttyä. Varsinkin ennen pidempää seisonta-aikaa, kannattaa auton tuulilasiin kiinnittää aurinkosuoja, joka heijastaa auringon säteitä takaisin. Näin saa ehkäistyä paitsi virttymistä myös sisätilojen lämmön nousemista huimiin lukemiin.
Autoon ei kannata jättää mitään, mikä vaurioituu herkästi kuumuudessa. Kojelaudan päälle unohtuneet silmä- tai aurinkolasit saattavat olla entiset auringon paahdettua suoraan niihin pitkän päivän. Erityisesti silmä- ja aurinkolasien linsseissä käytettäviin pinnoitteisiin tulee lämpövaurioita herkästi. Sama pätee esimerkiksi CD-levyihin tai joihinkin elektronisiin laitteisiin, jos niitä erehtyy säilyttämään autossa, suorassa auringonpaahteessa.