Jos auto jarruttaa kesken ajon, onko kuski vastuussa? Traficomille tullut ilmoituksia odottamattomista tilanteista

2:33imgKATSO MYÖS: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mitä pitää huomioida auton kaista-avustimen käytössä.Shutterstock
Julkaistu 28.03.2025 20:17
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Uusissa autoissa on paljon ajoa avustavia järjestelmiä, mutta vastuu pysyy silti kuljettajalla.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille on tullut viime kuukausina ilmoituksia tilanteista, joissa autojen järjestelmät ovat toimineet odottamattomasti.

Auto on esimerkiksi alkanut yllättäen hidastaa nopeutta kesken ajon.

– Teknologia kehittyy, mutta kuljettaja on edelleen täysin vastuussa ajamisesta, muistuttaa Traficomin tarkastaja Lassi Varis tiedotteessa.

– Järjestelmät voivat reagoida odottamattomasti, jos esimerkiksi navigoinnin paikkatietoon tulee häiriöitä tai olosuhteet ovat haastavat.

Lue myös: Tiesitkö? Vaalimainokset voivat hämätä autoasi

Häiriöt vaikuttavat järjestelmään

Traficom on saanut ilmoituksia toimintahäiriöistä, jotka liittyvät nopeusavustimiin, automaattisiin hätäjarrutusjärjestelmiin ja kaistallapitoavustimiin.

Esimerkiksi älykkäät nopeusavustimet pystyvät hyödyntämään navigoinnin paikkatietoa nopeusrajoitusten tunnistamisessa.

Paikkatietoon voi tulla häiriöitä, jotka vaikuttavat järjestelmän toimintaan. Tämä voi saada auton alentamaan nopeutta itsestään.

Myös maailmalla on raportoitu vastaavia tilanteita. Traficom kertoo seuraavansa ja osallistuvansa EU:n järjestelmien kautta tapahtuvaan jäsenmaiden väliseen tiedonvaihtoon.

Myös sellaiset vikatilanteet ovat mahdollisia, joissa auton avustinjärjestelmä lakkaa yllättäen toimimasta.

Ajoneuvon on ilmoitettava kuljettajalle, mikäli järjestelmä ei toimi.

Kuskin on näissä tilanteissa huomioitava vikatilanteen aiheuttama este auton turvalliselle käytölle.

Lue myös: Tesla kutsuu takaisin lähes kaikki Cybertruckit USA:ssa – tämä on auton tilanne Euroopassa

Järjestelmät tunnettava

Järjestelmät, jotka avustavat ajoa, luokitellaan kuuteen tasoon (0–5).

Suomessa käytössä olevat järjestelmät ovat korkeintaan kakkostasolla. Tämä tarkoittaa, että auto voi tukea kuskia muun muassa ohjauksessa ja nopeuden säädössä.

Kuljettaja on aina silti aina vastuussa auton ajamisesta.

– Tällä hetkellä Suomessa ei ole liikenteessä autoja, jotka voisivat ajaa itsenäisesti ilman kuljettajan valvontaa, Varis kertoo.

– Vaikka teknologia kehittyy nopeasti, kuljettajan täytyy pysyä tilanteen tasalla ja olla valmis toimimaan.

Autoilijoiden ja jälleenmyyjien on hyvä varmistaa, että järjestelmien toiminta ja rajoitukset ovat hyvin selvillä, Traficom kehottaa.

Lue myös: 

Ikääntyvät autot vaarantavat liikennettä  – näin paljon Suomen autokanta laahaa Ruotsin perässä

Sähköautot jylläävät Norjassa – tässä syy

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Traficom

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus