Vaikka osavaltion päätöstä kritisoineiden pahimmat pelot eivät käyneetkään toteen, ei muutos siltikään ollut askel parempaan.
Michiganin osavaltiossa Yhdysvalloissa nostettiin lukuisten teiden nopeusrajoituksia vuonna 2017.
Jo pelkät suunnitelmat nopeusrajoitusten nostamisesta saivat aikoinaan kritiikkiä. Päätöksen uskottiin lisäävän onnettomuuksia ja loukkaantumisia merkittävästi.
Näin muutos vaikutti liikenneturvallisuuteen
Nopeusrajoituksia nostettiin kaikkiaan noin tuhannella maantiekilometrillä 75 mailiin eli noin 120 kilometriin tunnissa. Vanha rajoitus oli 70 mailia eli noin 113 kilometriä tunnissa.
Muutoksen myötä onnettomuuksien määrä nousi kaikkiaan 17,2 prosentilla ja loukkaantumiset 18,9 prosentilla aiempaan verrattuna. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia oli kaikkiaan 14, mikä oli enemmän kuin kertaakaan viiteen vuoteen.
Viranomaisten mukaan nopeus ei kuitenkaan ollut varsinainen syypää yhdessäkään kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa.
Muualla osavaltiossa onnettomuudet lisääntyivät kolmella prosentilla edellisvuosiin verrattuna.
Vaikka nämä luvut jäävätkin kriitikoiden etukäteen pelkäämistä, kertovat ne karua kieltään muutoksen vaikutuksista.
Nopeuden nostaminen nostaa myös riskiä
Brad Wieferich Michiganin osavaltion liikenneministeriöstä pitää yhtenä tekijänä onnettomuuksien lisääntymiseen sitä, että ne kuljettajat, jotka ovat ennen nopeusrajoituksen nostamistakin ajaneet kyseisillä teillä 75 mailin tuntinopeutta, kokevat, että he voivat ajaa nyt vieläkin lujempaa.
Kesällä 2018 suoritetussa valvonnassa havaittiin, että eräällä 75 mailin nopeusrajoituksella varustetulla tieosuudella ajettiin keskimäärin 76,9 mailin tuntivauhdilla. Vuonna 2016 tehdyssä vastaavassa valvonnassa, kun nopeusrajoitus oli vielä 70 mailia tunnissa, keskiarvoksi saatiin 74,6 mailia tunnissa. Noin 40 prosenttia kuljettajista ajoi yli 80 mailin tuntivauhtia.
Vaikka autot ovat aiempaa turvallisempia, eivät ne pysty vieläkään kumoamaan fysiikan lakeja.
– Suurempi nopeus johtaa automaattisesti suurempaan riskiin, Wieferich kertoo.