MM-rallikauden neljäs osakilpailu ajettiin sunnuntaina päätökseensä Virossa. Voittoa juhli kotiyleisön iloksi Hyundain Ott Tänak, joka kohenteli ykkössijalla asemiaan myös tämän kauden MM-taistossa.
LUE MYÖS: Ei voi olla totta! Kalle Rovanperä sai tuntuvan rangaistuksen – "Täysin minun virheeni"
LUE MYÖS: Aamun rengasrikko langetti varjon Kalle Rovanperän vahvalle ajopäivälle – "En voinut sille mitään"
Tänak nousi kilpailun kärkeen kolmannella erikoiskokeella, kun Toyotan Kalle Rovanperä kärsi rengasrikon. Tänak oli nopein vain kolmella erikoiskokeella 17:stä, mutta tästä huolimatta hänen voittomarginaalinsa toiseksi tulleeseen tallikaveri Craig Breeniin nähden oli selkeä, 22,2 sekuntia.
– Oli vaikea pätkä. Olen onnellinen. Olen onnellinen voittaessani ensimmäisen kerran Hyundailla. Tämä merkitsee paljon. Olemme tehneet kovasti töitä, tai talli on tehnyt, minä olen vain istunut kotona sohvalla, Tänak kertasi iloisena.
Kolmossijan nappasi Toyotan Sébastien Ogier, joka aurasi MM-sarjan kärkimiehenä ensin lauantaiaamuna muille tietä ja taisteli sitten iltapäivällä autonsa säätöjen kanssa. Lopulta Ogier hävisi Tänakille 26,9 sekuntia.
– Palkintokorokesijoitus on hyvä tulos. Hyviä pisteitä MM-sarjaan, Ogier totesi.
Ogierin tallikaveri Elfyn Evans oli neljäs (+41,9) ja Rovanperä viides (+1:18,7). Rovanperä oli vauhdin puolesta viikonlopun nopeimpia kuljettajia, mutta lauantain rengasrikko ja aikasakko aiheuttivat yhteenlaskettuna noin 1,5 minuutin tappion kärjelle.
– Oli kiva viikonloppu. Täydellistä ajamista. En tehnyt virheitä. Olimme epäonnekkaita muutamissa jutuissa, Rovanperä paketoi neljännen MM-osakilpailunsa WRC-auton ratissa.
M-Sportin Teemu Suninen ja Esapekka Lappi ajoivat Virossa käytännössä vain toisiaan vastaan, ja lopulta Suninen kuittasi taistelun nimiinsä. Suninen oli kuudes, Lappi seitsemäs.
– Vaikea viikonloppu. Ei paljoa hymyilytä, vaikka olinkin tallin paras. Vauhti ei riitä ollenkaan, Suninen tuumi.
– Täytyy tehdä paljon töitä, Lappi täydensi.
Rallin päättäneellä Power Stagella nopeinta vauhtia piti Rovanperä, joka nappasi näin viisi MM-lisäpistettä. Rovanperä teki päätöspätkälle huiman 5,1 sekunnin pohja-ajan Evansiin nähden. Rovanperä ja Ogier jakoivat pohja-aikatilaston ykkössijan viidellä pohja-ajalla.
Ogier jatkaa MM-sarjan kärjessä. Tänak teki tuntuvan harppauksen kohti kärkeä, ja hän on nyt 13 pisteen päässä Ogierista kolmantena. Toisena on Evans.
Valmistajissa Hyundai nousi vain viiden pisteen päähän Toyotasta. M-Sport on jo pudonnut kyydistä.
1. Kalle Rovanperä, Toyota 10:12,4 2. Elfyn Evans, Toyota +5,1 3. Ott Tänak, Hyundai +6,0 4. Sébastien Ogier, Toyota +8,0 5. Craig Breen, Hyundai +15,0 6. Teemu Suninen, M-Sport +21,0 7. Esapekka Lappi, M-Sport +23,5
1. Tänak 1.59:53,6 2. Breen +22,2 3. Ogier +26,9 4. Evans +41,9 5. Rovanperä +1:18,7 6. Suninen +2:39,6 7. Lappi +2:52,0
1. Ogier 79 2. Evans 70 3. Tänak 66 4. Rovanperä 55 5. Neuville 42 6. Suninen 34 7. Lappi 30 8. Breen 25
1. Toyota 137 2. Hyundai 132 3. M-Sport 83
Näin päätöspäivä eteni
EK 16
Kun ajamatta on enää yksi, 20 kilometrin mittainen erikoiskoe, Viron rallin kärkisijat näyttävät vakiintuneen lopulliseen muotoonsa – ainakin ilman ulosajoja, rengasrikkoja tai muuta yllättävää.
Viimeistä edellisellä, rallin 16. erikoiskokeella kilpailua johtava Hyundain Ott Tänak oli tosin lähellä lipsauttaa autonsa hurjasta vauhdista lepikkoon. Hyundain oikea takapyörä kävi jo ojan puolella, mutta Tänak sai suoristettua auton, eikä ojassa toisaalta ollut kiveä, joka olisi voinut tuhota Tänakin haaveet kotikisan voitosta. Oikean takakulman aerodynamiikkaelementit kärsivät tilanteessa näkyvät vauriot.
Tänakin johtomarginaali tallikaveri Craig Breeniin on ennen päätöspätkää 13,2 sekuntia.
16. ek:n pohja-ajan kellotti Toyotan Kalle Rovanperä, joka oli 2,8 sekuntia nopeampi kuin kilpailussa kolmantena oleva tallikaverinsa Sébastien Ogier. Pohja-aika oli Rovanperälle päivän toinen.
M-Sportin jäsentenvälinen Esapekka Lapin ja Teemu Sunisen välillä kallistui 16. erikoiskokeella Sunisen suuntaan, kun Lappi pyörähti ja menetti useita sekunteja. Suninen nousi Lapin edelle kuudenneksi, ja kaksikon ero ennen viimeistä pätkää on 9,9 sekuntia.
Rallin viimeinen ek on MM-lisäpisteitä tuottava Power Stage, ja se ajetaan kello 13.18 alkaen.
1. Kalle Rovanperä, Toyota 8:34,1 2. Sébastien Ogier, Toyota +2,8 3. Ott Tänak, Hyundai +4,2 4. Craig Breen, Hyundai +4,7 5. Elfyn Evans, Toyota +7,7 6. Teemu Suninen, M-Sport +11,3 7. Gus Greensmith, M-Sport +22,6 8. Esapekka Lappi, M-Sport +24,9
1. Tänak 1.49:35,2 2. Breen +13,2 3. Ogier +24,9 4. Evans +42,8 5. Rovanperä +1:24,7 6. Suninen +2:24,6 7. Lappi +2:34,5
EK 15
Rallin kolmanneksi viimeinen erikoiskoe ei tarjonnut merkittäviä tapahtumia. Lyhyen, vain noin 7 kilometrin mittaisen pikataipaleen selvitti nopeimmin Toyotan Sébastien Ogier, joka on tukevasti kiinni kilpailun kolmossijassa.
– Teimme paljon muutoksia. Nyt auto on parempi, ehdottomasti, mutta olosuhteet ovat erilaiset. Ralli on raju. Ensimmäisellä ajokerralla ek:t on kivempi ajaa, mutta toisella kerralla voi itse asiassa tehdä enemmän eroa, Ogier sanoi ek-maalissa.
Rallia johtava Hyundain Ott Tänak taipui Ogierille 0,7 sekuntia ja oli toiseksi nopein. Elfyn Evans hävisi tallikaverilleen 2,4 sekuntia ja putosi kokonaistilanteessa 13,0 sekunnin päähän Ogierista, mutta walesilainen ei luovuta.
– Yritämme tehdä sen, mitä voimme. Ero on iso, mutta yritämme pitää hyvän rytmin ja ainakin roikkua mukana, Evans sanoi.
Ohjelmassa on vielä yksi ek ennen rallin päättävää Power Stagea. Kaikki kärkimiehet, ehkä toisena olevaa Hyundain keikkakuskia Craig Breeniä lukuun ottamatta, hamuavat 20 kilometrin mittaiselta pikataipaleelta lisäpisteitä MM-sarjaan.
1. Sébastien Ogier, Toyota 3:14,7 2. Ott Tänak, Hyundai +0,7 3. Craig Breen, Hyundai +0,9 3. Kalle Rovanperä, Toyota +0,9 5. Elfyn Evans, Toyota +2,4 6. Teemu Suninen, M-Sport +6,0 7. Esapekka Lappi, M-Sport +6,1 1. Tänak 1.40:56,9 2. Breen +12,7 3. Ogier +26,3 4. Evans +39,3 5. Rovanperä +1:28,9 6. Lappi +2:13,8 7. Suninen +2:17,5
EK 14
Toyotan Sébastien Ogierin ja Elfyn Evansin taistelu Viron rallin kolmojssijasta alkaa kallistua Ogierin suuntaan. Ogier teki pohja-ajan rallin 14. erikoiskokeelle ja kasvatti johtonsa Evansiin 10,6 sekuntiin, kun ajamatta on kolme ek:ta.
– Viimeinkin olen tyytyväinen. Olemme taistelleet säätöjen kanssa läpi viikonlopun. Teen muutoksia joka pätkälle, ja nyt alkaa tuntua hyvältä, Ogier sanoi maalissa.
Onnistuminen 14. erikoiskokeella oli Ogierille tärkeä myös siksi, että kyseisellä pätkällä ajetaan iltapäivällä rallin päättävä Power Stage, jolta on tarjolla lisäpisteitä MM-sarjaan. Kun MM-sarja on tänä vuonna poikkeuksellisen lyhyt, kuljettajat puntaroivat erittäin tarkasti riskitasoa sen suhteen, mikä on järkevää ja mikä ei. Viisi MM-pistettä ovat joka tapauksessa kultaakin kalliimpia.
Power Stagea ajatellen Hyundailla on pullat paremmin uunissa kuin Toyotalla. Ott Tänakin ja Craig Breenin asema rallin kärkisijoilla on kohtuullisen turvattu, joten heillä on varaa säästää renkaita enemmän kuin Ogierilla ja Evansilla. Heillä on Ogieriin ja Evansiin verrattuna myös yksi ylimäärinen vararengas. Lisäksi lauantaina autonsa rikkoneen Thierry Neuvillen tavoitteena on sunnuntaina vain ja ainoastaan viisi Power Stage -pistettä, joten hän säästää kaiken rallin päätös-ek:lle.
Toyotan ässä Power Stagea ajatellen on viidennellä sijalla oleva Kalle Rovanperä, joka on ollut vauhdin puolesta tallin nopein kuljettaja tänä viikonloppuna.
– En ole äärirajoilla. Ajaminen tulee nyt helposti, ja tuntuma on hyvä. Ajan omaa ajoa. Parilla seuraavalla pätkällä olisi hyvä säästää rengasta Power Stagelle, joten ehkä laskemme vähän nopeutta, Rovanperä sanoi 14. erikoiskokeen maalissa tehtyään Ogierin jälkeen toiseksi nopeimman ek-ajan.
– Lähettävätkö he Rovanperän viemään pisteitä Tänakilta? Hän ei ole mukana MM-taistelussa, kun kisoja ajetaan näin vähän, WRC All Liven asiantuntija Julian Porter tiivisti kupletin juonen.
1. Sébastien Ogier, Toyota +10:26,9 2. Kalle Rovanperä, Toyota +1,8 3. Elfyn Evans, Toyota +3,4 4. Craig Breen, Hyundai +4,0 5. Ott Tänak, Hyundai +4,7 6. Thierry Neuville, Hyundai +9,7 7. Teemu Suninen, M-Sport +13,3 8. Esapekka Lappi, M-Sport +19,5
1. Tänak 1.37:41,5 2. Breen +12,5 3. Ogier +27,0 4. Evans +37,6 5. Rovanperä +1:28,7 6. Lappi +2:08,4 7. Suninen +2:12,2
EK 13
Lauantaina rengasrikon ja aikasakon vuoksi kärkitaistelusta pudonnut Toyotan Kalle Rovanperä nousi sunnuntain toisella erikoiskokeella rallin viidennelle sijalle, kun upeaa kilpailua ajanut Takamoto Katsuta lipsautti oman Toyotansa kovassa vauhdissa ulos. Sekä Katsuta että kartanlukija Daniel Barritt selvisivät tärskystä ehjin nahoin.
Rovanperän vauhti 13. erikoiskokeella oli muutenkin kohdallaan, sillä hän teki rallin kolmannen pohja-aikansa.
– Aika näyttää ihan hyvältä. Oli aika vaikea pätkä, ja veto ei ollut ihan puhdas. Testaamme autossa täysin uusia säätöjä. Niihin ei ole aina kovin helppo sopeutua, mutta ne tuntuvat aika hyviltä, Rovanperä kertasi Ben Constandurosin ek-haastattelussa.
Rovanperän edellä kolmantena ja neljäntenä olevien Sébastien Ogierin ja Elfyn Evansin taistelu viimeisestä palkintopallipaikasta jatkuu, samoin tallipäällikkö Tommi Mäkisen kynsien pureskelu huoltoalueella. 13. erikoiskokeella Ogier löi Evansin 1,4 sekunnilla ja kasvatti johtomarginaalinsa 7,2 sekuntiin.
Toyota-kaksikon taistelu kolmossijasta tietää sitä, ettei Ogierilla tai Evansilla välttämättä riitä renkaat taistelemaan päivän päätteeksi Power Stage -erikoiskokeen lisäpisteistä.
– En säästele mitään. Yritän tehdä parhaani, mutta tuntuma ei ole hyvä. Toivottavasti voimme parantaa aamun edetessä, Ogier sanoi.
Hyundailla on Power Stagea silmällä pitäen huomattavasti paremmin pullat uunissa. Rallin kärjessä olevien Ott Tänakin ja Craig Breenin ei tarvitse johtomarginaalinsa vuoksi riehua aamun erikoiskokeilla, ja molemmilla on kyydissä yksi vararengas enemmän kuin Toyota-kolmikolla. Tästä huolimatta Hyundai-kuljettajat olivat 13. ek:lla toiseksi ja kolmanneksi nopeimpia.
Lauantaina autonsa rikkonut Thierry Neuville ajelee sunnuntaina vain terveisiä ja säästelee renkaitaan rallin päätös-ek:ta varten.
1. Kalle Rovanperä, Toyota 8:42,5 2. Ott Tänak, Hyundai +2,1 3. Craig Breen, Hyundai +2,2 4. Sébastien Ogier, Toyota +4,4 5. Elfyn Evans, Toyota +5,8 6. Esapekka Lappi, M-Sport +10,5 7. Teemu Suninen, M-Sport +12,8 1. Tänak 1.27:09,9 2. Breen +13,2 3. Ogier +31,7 4. Evans +38,9 5. Rovanperä +1:31,6 6. Lappi +1:53,6 7. Suninen +2:03,6
EK 12
Koska Hyundain kaksoisjohto näyttää päätöspäivän alussa jokseenkin turvatulta, kärkipaikalla olevan Ott Tänakin ja toisena olevan Craig Breenin ei tarvitse ottaa sunnuntaina ainuttakaan turhaa riskiä. Kaksikon tietynlaisesta varman päälle pelaamisesta kielii myös se, että he olivat ainoat WRC-kuljettajat, jotka ottivat päivän reitille mukaan kaksi vararengasta. Muut lähtivät matkaan yhdellä vararenkaalla.
Tänak ja Breen kuittasivat aamun avauspätkältä sijat kolme ja viisi. Tänakin johtomarginaali Breeniin nähden on 13,1 sekuntia, ja Breenillä on takana tuleviin hyvää 16,3 sekuntia.
Jos kaksi kärkisijaa näyttävät tässä vaiheessa selviltä, kolmannesta sijasta on kehkeytymässä vielä kova taisto Toyota-kuljettajien Sébastien Ogierin ja Elfyn Evansin välillä. Evans teki sunnuntain ensimmäiselle erikoiskokeelle pohja-ajan, ja Ogier hävisi hänelle 2,3 sekuntia. Kaksikon ero kokonaistilanteessa on nyt 5,8 sekuntia Ogierin hyväksi.
Vaikka tallipäällikkö Tommi Mäkinen joutuu siis ainakin jossain määrin pureskelemaan kynsiään, hänen kylmäpäinen johtamisfilosofiansa pitänee tälläkin kertaa. Mäkinen on usein sanonut, ettei hän sekaannu kuljettajiensa väliseen taisteluun – eikä varsinkaan nyt, kun sekä Ogier että Evans ajavat tällä kaudella maailmanmestaruudesta. MM-sarjan kärkipaikalla keikkuvan Ogierin pistejohto toisena olevaan Evansiin on kahdeksan pistettä.
Mäkisen kolmas suojatti, Kalle Rovanperä oli aamun avauspätkällä toiseksi nopein hävittyään Evansille 0,4 sekuntia. Eilen niin rengasrikon kuin aikasakon kärsinyt Rovanperä tuli 6,97 kilometrin mittaisen pikataipaleen kaikin puolin siististi läpi ja testasi jo autossaan uusia säätöjä.
Kokonaistilanteessa Rovanperä on kuudentena. Ajamalla hän voi ohittaa enää vain niin ikään Toyotalla ajavan Takamoto Katsutan, joka on kuitenkin 29,7 sekunnin päässä.
Esapekka Lappi ja Teemu Suninen ajavat kärkijoukon takana sen, minkä M-Sportin vehkeistä irti saavat, mutta vauhti ei kerta kaikkiaan riitä Hyundain- ja Toyota-kuljettajia vastaan.
1. Elfyn Evans, Toyota 3:15,3 2. Kalle Rovanperä, Toyota +0,4 3. Ott Tänak, Hyundai +1,6 4. Sébastien Ogier, Toyota +2,3 5. Craig Breen, Hyundai +3,0 6. Teemu Suninen, M-Sport +3,6 7. Takamoto Katsuta, Toyota +3,7 8. Esapekka Lappi, M-Sport +5,1 1. Tänak 1.18:25,3 2. Breen +13,1 3. Ogier +29,4 4. Evans +35,2 5. Katsuta + 1:04,0 6. Rovanperä +1:33,7 7. Lappi +1:45,2 8. Suninen +1:52,9