Turkin MM-rallissa ajettiin lauantaina aamupäivällä kolme erikoiskoetta, järjestyksessään numerot 3–5. Tähän juttuun on koostettu kaikkien kolmen erikoiskokeen tapahtumat.
LUE MYÖS: Sebastian Loeb, 46, vei ralliennätyksen Hannu Mikkolalta – "En todellakaan odottanut tätä"
LUE MYÖS: WRC-tähti latasi täyslaidallisen: "Rehellisesti sanottuna en tajua tätä"
Lauantain kolmas, koko rallin viides erikoiskoe oli 13,15 kilometrin mittainen, huomattavasti kahta edellistä nopeampi ja jouhevampi. Päivän kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella keskinopeudet jäivät alle 80:n, mutta viitos-ek:lla vastaava lukema oli reilusti yli sadan.
Hyundain Thierry Neuville oli nopealla pätkällä koko joukon nopein, ja hän nipisti Toyotan Sébastien Ogierin johdon kokonaiskilpailussa vain 1,6 sekuntiin. Ogier oli viitos-ek:n toiseksi nopein.
Rallin toisesta pohja-ajastaan huolimatta Neuville ei ollut tyytyväinen.
– Yritin löytää pitoa ja pysyä puhtaalla linjalla, mutta en ole tyytyväinen autoon. Odotin, että olisimme parempia. Pitää löytää parempi tasapaino, Neuville sanoi.
Ogierillakin oli pieniä vaikeuksia, mutta kokonaisuudessaan ranskalainen on tyytyväinen.
– Oli aika liukasta, odotin enemmän pitoa. Meillä on ollut hyvä aamu, Ogier summasi.
Kokonaistilanteessa kolmantena oleva Toyotan Elfyn Evans on 12,3 sekunnin päässä Ogierista ja 10,7 sekunnin päässä Neuvillesta. Hyundain Sébastien Loeb on Evansin takana neljäntenä (+21,7 kärkeen).
Toyotan Kalle Rovanperä on päivän puolivälissä viidennellä sijalla (+25,4). Hän onnistui neljännellä ek:lla kutistamaan eroaan Loebiin nähden, mutta viidennellä ek:lla eroa tuli pari kymmenystä lisää, vaikka Rovanperä yrittkin iskeä itselleen paremmin sopivalla, nopealla tieosuudella.
– Minulla taisi olla aika kuluneet renkaat lopussa, menetin aikaa monissa helpoissa paikoissa. Yritin hyökätä, koska tämä on yksi niistä pätkistä, joilla meidän on mahdollista voittaa aikaa muihin nähden. Ehkä olisi pitänyt valita eri renkaat, Rovanperä sanoi.
M-Sportin Esapekka Lappi taisteli läpi aamun autonsa säätöjen kanssa, eikä optimaalista yhdistelmää tuntunut löytyvän, vaikka Lappi olikin jo aamun viimeisen pätkän jälkeen kohtuullisen tyytyväinen. Lappi oli viidennellä erikoiskokeella ensimmäisen kerran nopein M-Sport-kuljettaja.
Kokonaistilanteessa Lappi on seitsemäntenä, tallikaveri Teemu Suninen on edellä kuudentena.
Aamupäivän kolme erikoiskoetta ajetaan iltapäivällä toistamiseen.
1. Thierry Neuville, Hyundai 7:10,7 2. Sébastien Ogier, Toyota +1,4 3. Elfyn Evans, Toyota +2,0 4. Sébastien Loeb, Hyundai +2,4 5. Kalle Rovanperä, Toyota +2,6 6. Esapekka Lappi, M-Sport +9,8 7. Teemu Suninen, M-Sport +10,1 8. Gus Greensmith, M-Sport +17,0
1. Ogier 57:52,4 2. Neuville +1,6 3. Evans +12,3 4. Loeb +21,7 5. Rovanperä +25,4 6. Suninen +54,1 7. Lappi +1:23,1 8. Greensmith +1:47,5
EK 4
Päivän toinen, rallin neljäs erikoiskoe oli lyhyt, 8,75 kilometrin mittainen rykäisy, ja kärkitaistelu muodostui päivän ensimmäisen ek:n tavoin Toyotan Sébastien Ogierin ja Hyundain Thierry Neuvillen välille.
Ogier nappasi neljännellä erikoiskokeella kolmannen pohja-aikansa putkeen, ja näin hän kasvatti kokonaisjohtonsa 3,0 sekuntiin Neuvilleen nähden.
– Tuli ihan ok. Tämä on aina vaikea pätkä: hiekkaa on todella paljon, ja tie on liukas. Mutta puhdas veto, Ogier kertasi
– Ei mennyt hyvin. Yritän yhä löytää pitoa. Perä on näissä olosuhteissa erittäin herkkä. Pehmeämpi rengas olisi ollut parempi valinta tälle pätkälle, Neuville sanoi.
Toyota on kiinni kahdessa palkintopallipaikassa, kun Elfyn Evans on kolmannella sijalla (+11,7). Hyundain Sébastien Loeb on neljäntenä (+20,7) ja Toyotan Kalle Rovanperä viidentenä (+24,2).
Neljännellä erikoiskokeella Rovanperä nipisti Loebin etumatkasta 1,7 sekuntia.
– En pärjännyt tällä pätkällä kovin hyvin viime vuonna, ja yritin nyt ajaa paremmin. Ensimmäinen osa pätkästä ei ollut hyvä, kun tein virheitä, mutta loppu tuli hyvin, Rovanperä sanoi.
M-Sportin Teemu Suninen ja Esapekka Lappi eivät yllä Toyotan ja Hyundain kyytiin. Lappi totesi neljännen ek:n päätteeksi auton puskevan liikaa.
Suninen ja Lappi ovat rallissa kuudentena ja seitsemäntenä.
1. Sébastien Ogier, Toyota 6:53,9 2. Thierry Neuville, Hyundai +1,3 3. Elfyn Evans, Toyota +2,1 4. Kalle Rovanperä, Toyota +2,2 5. Sébastien Loeb, Hyundai +3,9 6. Teemu Suninen, M-Sport +11,8 7. Gus Greensmith, M-Sport +14,8 8. Esapekka Lappi, M-Sport +15,4
1. Ogier 50:40,3 2. Neuville +3,0 3. Evans +11,7 4. Loeb +20,7 5. Rovanperä +24,2 6. Suninen +45,4 7. Lappi +1:14,7 8. Greensmith +1:31,9
EK 3:
Kuljettajat ja kartanlukijat saivat heti päivän alkuun kunnon herätyksen. Rallin kolmannella erikoiskokeella oli mittaa 31,79 kilometriä, ja sen metkut selvitti nopeimmin Toyotan Sébastien Ogier. Hyundain Thierry Neuville hävisi Ogierille 1,8 sekuntia.
– Meidän on hyökättävä, kun tie ei ole vielä liian röykkyinen. Nyt on se hetki. Oli liukasta, mutta ihan hyvin meni, Ogier sanoi maaliin päästyään.
– Ihan ok. Minulla ei ole luottamusta kaikkein röykkyisimmillä osuuksilla. Täytyy työstää autoa. Pitoakin puuttuu vähän, Neuville harmitteli.
Ogier nousi pohja-ajallaan rallin kärkeen. Ero toisena olevaan Neuvilleen on nyt 1,7 sekuntia.
Kärkisijalta lauantaipäivään lähtenyt Hyundain Sébastien Loeb jäi avauspätkällä neljänneksi ja putosi kokonaiskilpailussa neljännelle sijalle. Toyotan Elfyn Evans on kolmantena.
Toyotan Kalle Rovanperä jäi aamun avauspätkällä kärjelle 20,6 sekuntia ja oli ek-ajoissa viides. Rovanperä on samalla sijalla myös kokonaistilanteessa. Kärkeen on matkaa 22,0 sekuntia, ja edellä oleva Loeb on 5,2 sekunnin päässä.
– Aika vaikeaa oli. Taisin käyttää renkaita vähän liikaa, mutta ihan ok, Rovanperä sanoi.
Päivään seitsemänneltä sijalta startannut hallitseva maailmanmestari, Hyundain Ott Tänak joutui keskeyttämään aamun ensimmäisellä erikoiskokeella. Tänakin auto ajautui noin kuusi kilometriä ennen maalia suoralla tienpätkällä pusikkoon, kun ohjaus näytti pettäneen.
Tänak ja kartanlukija Martin Järveoja valmistautuivat ensin korjaamaan autoa, mutta kun Tänak irrotti oikean etupyörän ja näki ulosajon aiheuttamat vauriot, hän päätti välittömästi luovuttaa. Hetkeä myöhemmin Tänak raportoi tallilleen saaneensa juuri ennen ulosajoa varoituksen ohjauksen lämpötilasta.
Keskeytys oli Tänakille raju takaisku tämän kauden MM-taistelua ajatellen, ja virolaiskuljettaja vetäytyikin ulosajonsa jälkeen metsän siimekseen haukkaamaan happea.
Tänak on 13 pisteen päässä MM-sarjaa johtavasta Ogierista, ja Evanskin on neljä pistettä karussa. Mikäli Toyota-kuljettajat onnistuvat ajamaan Turkissa ongelmitta maaliin, ero saattaa kasvaa hyvinkin suureksi siihen nähden, että kaudesta on Turkin rallin jälkeen ajamatta enää kaksi osakilpailua.
Toisaalta Tänak voi vielä toistaiseksi lohduttautua sillä, että Turkin ralli on luonteeltaan sellainen, että Ogierille ja Evansillekin ehtii tapahtua vielä vaikka mitä.
1. Sébastien Ogier, Toyota 24:54,2 2. Thierry Neuville, Hyundai +1,8 3. Elfyn Evans, Toyota +8,8 4. Sébastien Loeb, Hyundai +18,1 5. Kalle Rovanperä, Toyota +20,6 6. Teemu Suninen, M-Sport +30,7 7. Esapekka Lappi, M-Sport +54,0
1. Ogier 43:46,4 2. Neuville +1,7 3. Evans +9,6 4. Loeb +16,8 5. Rovanperä +22,0 6. Suninen +33,6 7. Lappi +59,3
Turkin MM-rallin ohjelma:
LAUANTAI 19.9. | KM: | KLO: | |
EK 6 | Yeşilbelde 2 | 31,79 | 14.45 |
EK 7 | Datça 2 | 8,75 | 16.08 |
EK 8 | Kızlan 2 | 13,15 | 17.06 |
SUNNUNTAI 20.9. | KM: | KLO: | |
EK 9 | Çetibeli 1 | 38,15 | 7.30 |
EK 10 | Marmaris 1 | 6,22 | 9.08 |
EK 11 | Çetibeli 2 | 38,15 | 11.10 |
EK 12 | Marmaris 2 (Power Stage) | 6,22 | 13.18 |